Re: SSD a pagefile

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed, 14 Nov 2012 21:15:22 +0100

Dnia Wed, 14 Nov 2012 19:51:45 +0100, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

> Są oferowane. Tylko jak na wiosnę pytałem przedstawiciela NetApp-a czy
> stosują SSD w macierzach i ile one wytrzymują to dostałem odpowiedź że
> nie znaleźli modelu dysku który by wytrzymał w ich macierzach dłużej
> niż 10-11 miesięcy pracy. Przy czym tyle osiągały egzemplarze które
> pracowały najdłużej. Dlatego oferowali do przyspieszenia własne
> rozwiązania cache. Ale coś się zmieniło bo tydzień temu już mówili
> podczas prezentacji że część dysków w ich macierzach może być SSD. Ale
> i tak woleli własne rozwiązania jako bardziej niezawodne.

Zgadza się. Rok temu inżynier w IBM odradzał mi usilnie pomysł
zakupienia tanich SSD zamiast tradycyjnych SAS-ów. Macierz owszem by je
obsłużyła, ale ponoć szczęście trwało by dość krótko ;-). A ja miałem u
siebie dwie półki z dyskami SAS 72 GB, które kręcą się dzielnie już
ponad cztery lata, i nie chciałem inwestować w coś, co przeżyłoby max
rok czasu.
Inna sprawa, że już wtedy mogłem zafundować firmie przemysłowe SSD o
wielokrotnie większej trwałości, ale kogo byłoby na nie stać... cena
dwóch niedużych pojemnościowo napędów była zbliżona do kosztów całej
macierzy zapełnionej dyskami SAS...

Tak więc, nie epatujmy się tymi "milionami" zapisów osiągalnych w
pojedynczej komórce. To zwykły marketingowy bełkot mający wzbudzić w
ludziach, którzy się na tym nie znają, wrażenie, że oto kupują produkt
na wiele lat. A tymczasem parametr ten ma niewiele wspólnego ze
wskaźnikiem MTBF.

Ja tam bym dysku SSD pod swapa nie używał.

--
M.
/odpowiadając na priv zmień px na pl/