Re: a moze nowa grupa ???

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun, 11 Nov 2012 13:56:37 +0100

W dniu 04.11.2012 14:38, PK pisze:
> Generalnie pporuszane są inne tematy. Kiedyś grupa rowerowa była o
> rowerach. Teraz jest głównie o "złych przepisach" i "złych
> kierowcach". Kiedyś można było powiedzieć, że nie lubi się ścieżek
> albo że wygodniej jest pojechać do pracy autem. Dziś po takim
> tekście zaczynają się ataki i wysyłanie na *.samochody...
> [...]

Problem, wydaje mi się, ma dwa wspólne podłoża dla wszystkich
grup dyskusyjnych i dla Usenetu jako całości.

Powód pierwszy wynika z szybko postępującej likwidacji moż-
liwości bycia fascynatem jakiejś dziedziny techniki. Sprzęt
staje się tak skomplikowany, a wiedza tak zazdrośnie chro-
niona przez koncerny, że trudno się rozeznawać dobrze w te-
macie, a ludziom też po prostu przestaje się *chcieć* tym
zajmować (zresztą patrz powód drugi). Chcesz grzebać w sa-
mochodzie? Super, ale nic nie zmienisz w silniku na własną
rękę, a dokumentacja jest okryta NDA i wysokimi opłatami.
Chcesz robić dobre zdjęcia? Automatyka aparatu ustrzeże Cię
przed podstawowymi błędami i nie zrobisz niczego gorszego
niż poprawna przeciętność, więc po co się męczyć. Chcesz
zautomatyzować jakąś funkcję na komputerze? Za $2.95 jest
dostępny w "app-store-jakiejś-firmy" program który to zro-
bi bez konieczności uczenia się programowania.

Powód drugi wynika z rosnącej komercjalizacji życia. Wszyscy
przeliczają wszystko - a szczególnie *czas* - na pieniądze i
jeżeli dysponują wiedzą, nie chcą marnować jej za darmo.
Lepiej popracować po godzinach za kasę, albo poleniuchować
za darmo, zamiast pracować za darmo...

Wszystko to jest jak najbardziej na rękę rynkowi, ale musi
skutkować odpływaniem ludzi z pół-profesjonalnych forów
takich jak Usenet i zmianą charakteru z dyskusji fascynatów
na dyskusję użytkowników chcących tylko jak najszybciej
rozwiązać problem lub ponarzekać na błędy innych.

W każdym razie nie wiem, czy ma sens w ogóle dyskutować tu
takie tematy, bo całość jest od początku do końca NTG ;)