Re: Jaki dysk do routera?

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Wed, 10 Oct 2012 15:27:29 +0200

W dniu 2012-10-10 13:24, kazio101 pisze:

> Zamierzam kupi膰 dysk zewn臋trzny i pod艂膮czy膰 go do routera. Obecnie mam
> router bezprzewodowy 2.4GHz ale z powodu zak艂贸ce艅 zamierzam wymieni膰 na
> jaki艣 dwupasmowy 2.4 + 5GHz.

        A nie pro艣ciej przeskanowa膰 kana艂y i wyszuka膰 najmniej zaszumiony. Przy
niewielkiej konfiguracji (moc nadajnika cz臋sto domy艣lnie jest na 40%
czy przestawieniu polaryzacji nawet w blokach nie zdarzy艂o mi si臋 by na
ma艂e odleg艂o艣ci (mieszkanie) zak艂贸cenia stanowi艂y problem.

> Zastanawiam si臋 jaki kupi膰 do niego dysk, NAS pod艂膮czony przez Ethernet czy po prostu USB 3.0?

Jak szybko ma by膰 i ile ma to kosztowa膰?
W obecnych routerach SOHO ograniczeniem nie jest wcale wersja USB, tylko
skromna wydajno艣膰 CPU w tych routerkach ograniczaj膮ca odczyt z dysk贸w
NTFS do ~8 MB/s, zapis NTFS ~3 MB/s.
Z mniej wymagaj膮cymi co do mocy CPU FAT32 (max 4 GB plik) lub ext3/4
(kompatybilno艣膰 z MS Windows tylko przez ICD/program do odczytu) jest
lepiej, ale ma to wady jak wy偶ej. Nawet TV/bluraye maj膮ce w 艣rodku
linuksa cz臋sto nie potrafi膮 odczyta膰 ext3/ext4 (!) - programi艣ci wycieli
dla oszcz臋dno艣ci miejsca/ram odpowiedni modu艂 zostawiaj膮c tylko FAT i NTFS.

Jak ma by膰 szybko to NAS (600-1200 z艂 + cena dysk贸w) z interfejsem
gigabit ethernet i zostaw sobie obecny router, tylko go skonfiguruj,
je艣li szybko艣ci jak wy偶ej wystarczaj膮 to dowolny router nawet z USB 2.0
(te z 3.0 kosztuj膮 ~700 z艂) i dysk w obudowie USB 3.0 (teraz ceny s膮
praktycznie takie same). Jak b臋dziesz potrzebowa艂 wrzuci膰 na taki dysk
dziesi膮tki GB podpina si臋 go lokalnie do PC przez USB 3.0, jak mniejsze
ilo艣ci danych, to przez funkcj臋 NAS-USB w routerze.
U偶ywam Samsunga S2 500GB jeszcze USB 2.0 i je艣li chodzi o odtwarzanie to
nie znalaz艂em pliku, do kt贸rego by艂by za wolny. Najwi臋kszy jaki
testowa艂em to mkv 4k:
http://download.blender.org/durian/movies/Sintel.2010.4k.mkv

Zastrzegam jednak, 偶e nie testowa艂em z popularnymi w艣r贸d niekt贸rych
ssaczy obrazami BD50 - IMHO bluraye albo kupuje si臋, albo wypo偶ycza,
a nie ci膮gnie lewizn臋 z sieci.

>Zamierzam na nim trzyma膰 filmy, zdj臋cia, ebooki, muzyk臋 itp.
> Nie potrzebuj臋 dost臋pu do zasob贸w przez Internet.
> W domu mam 2 kompy, mo偶e dojdzie w przysz艂o艣ci jeszcze jeden. Mo偶e
> kiedy艣 b臋d臋 chcia艂 ogl膮da膰 materia艂y na telewizorze (obecnie ogl膮dam na
> du偶ych monitorach).

Zar贸wno wsp贸艂czesne routery SOHO, jak i NASy maj膮 serwer DLNA, CIFS/NFS
- oba spe艂niaj膮 te wymagania.

> Zalet膮 USB 3.0 jest 艂atwo艣膰 pod艂膮czenia do jakiegokolwiek innego
> urz膮dzenia (czego nie planuj臋, no mo偶e sporadycznie) i nieco ni偶sza cena
> (niezbyt istotne dla mnie).Czyta艂em 偶e niekt贸re dyski NAS mog膮
> zapisywa膰 materia艂y z sieci Torrent bez kompa.

Routery te偶, ale to jest 艣liski grunt. Co b臋dziesz przez ten torrent
pobiera艂? Przy wsp贸艂czesnych 艂膮czach legalny content tupu dystrybucje
linuksa itp. id膮 b艂yskawicznie, wi臋c szkoda pcha膰 tego przez NAS
(jak ju偶 si臋 zdarza to najcz臋艣ciej pobiera si臋 na RAMdysk, a dopiero
kompletny zrzuca si臋 na NAS by unikn膮膰 m臋czenia dysku i fragmentacji
ma艂ymi kawa艂kami typowymi dla tego protoko艂u).
A je艣li chodzi o lewizn臋 to jest to chyba najmniej bezpieczny spos贸b, od
kt贸rego lepiej trzyma膰 si臋 z daleka - wystawiasz swoje IP jak na tacy
ca艂emu 艣wiatu.

> Czy te dwa dyski r贸偶ni膮 si臋 jeszcze czym艣 co mo偶e by膰 dla mnie wa偶ne?

Nie dyski, tylko metody pod艂膮czenia/udost臋pnienia dysku. A r贸偶ni膮 si臋
przede wszystkim szybko艣ci膮.

> Czy te dyski mo偶na skonfigurowa膰 aby si臋 wy艂膮cza艂y gdy nie s膮 jest u偶ywane?

Taki np: Samsung S2 standardowo wy艂膮cza talerze po ~5 min bezczynno艣ci.
Fajna sprawa - dzia艂a tak 24/7 od ponad 1,5 roku (z czego aktywnie
pewnie ~1%) i nie ma najmniejszych objaw贸w zu偶ycia wg SMART.

--
/MB