Re: Prośba pilna o ocenę zestawu

Autor: JDX <jdx_at_onet.pl>
Data: Wed, 08 Aug 2012 14:01:55 +0200

On 2012-08-08 01:27, Przemysław Ryk wrote:
[.....]
> Niech mnie ktoś poprawi, jeżeli się mylę, ale:
> - zgodność z HDCP na cyfrowych połączeniach (czy to DVI-D, czy HDMI, czy
> chyba DisplayPort) jest możliwością, a nie obowiązkiem
DP ver. 1.0 *opcjonalnie* wspiera swój własny system zabezpieczania
treści DPCP, a od ver. 1.1 jako *opcję* wspiera też HDCP. Prawdopodobnie
jest to związane z tym, że implementacja DPCP i/lub HDCP w urządzeniu
wymaga dodatkowej licencji a więc pewnie i kasy. Z drugiej strony DP
"celuje" w branżę komputerową, a komputerów nie używa się raczej do
odtwarzania nagrań AV. W przypadku HDMI HDCP było chyba kiedyś opcją ale
teraz jest de facto wymagane, tzn. AFAIK aby producent mógł sobie bez
naruszania licencji namalować logo HDMI na urządzeniu to owo urządzenie
musi wspierać też HDCP. Nie wie jak wygląda sprawa HDCP w przypadku DVI,
ale wszystko wskazuje na to, że jest to opcja. Zresztą na dobrą sprawę
nie ma to większego znaczenia ponieważ DVI razem z analog VGA wkrótce
umrze ponieważ kilku(nastu) dużych graczy na rynku komputerowym doszło
do porozumienia i zdaje się już 2013 mają zaprzestać używania tych
interfejsów. Zostanie tylko DP (i może Thunderbolt jak się przyjmie) do
komputerów i HDMI do audio-video.

> - nie wiem, czy wymóg nie idzie od „drugiej strony” - czyli wrzucasz do
> odwarzacza materiał, który HDCP wymaga i nagle jest problem.
Tak, zdaje się, że z tej strony też idzie wymóg. Przy czym jest on
raczej zwrócony w kierunku urządzeń AV jako że ich przeznaczeniem jest
właśnie odtwarzanie treści AV. Komputerów jednak używa się głównie do
pracy typu rzeźbienie w Wordzie/Excelu, jakimś IDE czy też jakimś CADzie
a nie do odtwarzania chronionych treści. NB. AFAIK dostawca treści może
wybrać czy użytkownik zobaczy "blank screen" czy też obraz gorszej
jakości jeśli ów uzytkownik będzie próbował odtworzyć tą treść na
urządzeniu nie wspierającym HDCP/DPCP.