Re: Klikający dysk Hitachi

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sat, 21 Jul 2012 23:39:37 +0200

> Na ile widzę, pod linuksem nie mam jakiejkolwiek konfiguracji hdparma
> (nie powinien nic w dyskach ustawiać przy bootowaniu), pod Windows
> także nie kojarzę abym miał jakiekolwiek narzędzia, które mogą mieszać
> coś np. przy zarządzaniu energią dysku.

Bardzo dokładne pomiary, proponowalbym zrobic speedmap dla kazdego
dysku, zazwyczaj stukanie jest wywolywane wtedy, gdy oprogramowanie
dysku repozycjonuje glowice w wyniku niemozliwosci odczytania sektora
(np. bledne sumy kontrolne).

Od ręki speedmap mozna wykonac przy pomocy HdTune, dobrze by dysk byl
tym 'nieuzywanym', czyli nie tym, z ktorego sie bootujemy.

To da wskazowki odnosnie tego, który się dławi... Obsługa błędów w
róznych dyskach może wyglądać bardzo różnie do tego stopnia, że w czasie
idle dyski same sobie cos robia.