Athlon 64 X2 5000+ przegrzewa siÄ™?

Autor: Tomek GÅ‚owacki <t_gl_at_nospam.o2.pl.cx>
Data: Mon, 16 Jul 2012 20:54:53 +0200

Cześć,

Spotkałem się z ciekawym problemem. Komputer na Athlonie 64 X2 5000+,
mobo Asus M2N (chipset nVidia MCP61/nForce 430), 6 giga RAMu, solidny
zasilacz Chieftec 350W (z tych starych, dobrych....)

Komputer siÄ™ strasznie przegrzewa, a raczej wszystko na to wskazuje poza
empirycznym odczuciem :) CoreTemp w idle pokazuje przez chwilÄ™ ok.
40-50C, dowolna operacja potrafi nagrzać proca do 70-90C. Skoki
temperatury przy dowolnej operacji (np. uruchomienie przeglÄ…darki,
otworzenie "Mój komputer") są bardzo duże, rzędu 30-40C w parę chwil.

Sprawdziłem wiatrak - dobry, nie zatarty, boxowy, ale wymieniłem na nowy
zupełnie, trochę nowszy od Phenoma, miedziany z thermal pipe.
Posprawdzałem czy aby dobrze przylega, czy pasta jest - jest.
Uruchomiona automatyczna kontrola obrotów wiatraka i ewidentnie słychać
że komp się po prostu męczy nawet nic nie robiąc, co chwilę wiatrak
wkręca się na wysokie obroty.

Najgorsze jest to, że na dotyk radiator na procu jest ledwo ciepły.
Powietrze w budzie też nie jest jakoś dramatycznie rozgrzane.

Efekt taki, że pogranie w coś typu Diablo 3 powoduje wywalenie się
komputera z powodu przegrzania :(

Komputer ma prawie 4 lata. Na początku, jeszcze pod kontrolą Windowsów
XP chodził cichutko i był zimny, skoków temperatury nie było. Owszem,
dogrzewał się w stresie do 60-70C ale to było stabilne bardzo i wzrost
do takiej temperatury był obserwowany po dłuższym czasie, w idlu miał ok
30C. Po zainstalowaniu Windowsów 7 zaczęły się dziać cuda. Dzisiaj
zrobiłem reinstall na 64 bity bo dołożyłem pamięci i to samo.

Fakt, na starym wiatraku był kompletny dramat, ten nowy wyje ale jakoś
ten sprzęt chłodzi. Tyle, że to dla mnie dziwne bo nic z komputerem nie
było robione. Ani overclocking, ani grafika jakaś specjalna nie jest (HD
3650 z solidnym chłodzeniem Asusa).

Zużył się? CPU, mobo? Czy może jakaś regulacja napięcia poszła na płycie
i proc dostaje jakieś chore napięcia? Monitorowałem to i programy
wszystkie piszą, że napięcia stabilne i zgodne z zaleceniami..... Co
warte zauważenia, coś w środku kompa "popiskuje" przy operacjach różnych
na kompie w okolicach proca i układu regulacji napięcia...

Siakieś pomysły?

--
Tomek GÅ‚owacki