Re: Projektor poszukiwany.

Autor: Michal M. Lechanski <michal_at_doriath.eu>
Data: Wed, 13 Jun 2012 10:39:02 +0100

On 12/06/2012 13:32 Andrzej W. wrote:

> Szukam projektora do sali konferencyjnej o wymiarach 5x10m.
> Obraz rzucany na węższą ścianę, na szerszej okna z żaluzjami (słabe
> zaciemnienie).

Jeśli Ci wystarczy obraz o wielkości mniej-więcej tablicy szkolnej to w
zasadzie dowolny, nieminiaturowy projektor siÄ™ sprawdzi. W pracy mam ok
40 projektorów zainstalowanych w klasach o podobnych wymiarach.
Zazwyczaj używane są bez całkowitego zasłonięcia okien, czasem
zasłaniane jest tylko jedno okno najbliżej ekranu, lub takie z którego
światło pada bezpośrednio na ekran.
Większość projektorów jest zamocowana do sufitu w odległości ok 3-5m od
ekranu. wszystkie kable wyprowadzone sÄ… do specjalnej skrzynki z
gniazdami audio (jack i RCA), video (VGA, composite i czasem s-video) i
USB (ale to już nie do projektora).
Projektory przenośne ustawiane są zazwyczaj na stole w pobliżu
prowadzącego zajęcia (i laptopa).
Jeśli wielkość tablicy szkolnej to dla Ciebie za mało to musisz szukać
projektora o dużej mocy lampy, podobnie jeśli musisz wyświetlać w
większej odległości (choć zdarzało mi się z małego projektora wyświetlać
obraz na ścianę oddaloną o ok 10m - było do przyjęcia (film).

> źródło sygnału to laptop z wyjściem DisplayPort.

Przejściówka na VGA lub DVI załatwi sprawę.

> Czas pracy kilka, w porywach kilkanaście godzin tygodniowo.

Nasze projektory pracujÄ… zazwyczaj od 9 do 15 (nikomu siÄ™ nie chce ich
wyłączać w przerwach pomiędzy lekcjami), 5 dni w tygodniu. Żarówki
zazwyczaj wytrzymują ok 10-14 miesięcy. Znaczy same żarówki wytrzymują
dłużej ale jakość (jasność, kontrast) obrazu jest już zbyt niska żeby
ich używać w sytuacjach innych niż awaryjne. Jeśli kupisz nowy projektor
Epsona (my mamy większość Epsonów) to nie warto oszczędzać żarówki -
podlega wymianie gwarancyjnej. Ma to o tyle znaczenie, że jak kupujesz
projektor za (powiedzmy) 500 GBP, to za nową żarówkę płacisz 270 GBP.

> Co możecie polecić przy takich założeniach?

Jak mówię mamy większość Epsonów, z innych marek jeden Panasonic, trzy
czy cztery NEC (wciąż działają - choć ostatnio sporadycznie - pomimo że
mają już ok 9 lat).

> Dodatkowe pytanie, czy są projektory do których można wysyłać obraz
> poprzez sieć?

Są. Są nawet WIFI (ale nie pamiętam czy mają moduł WIFI wbudowany czy
trzeba dokupić osobno). Mieliśmy takiego Panasonica. Działa to tak, ze
na jakimÅ› komputerze uruchamiasz specjalne oprogramowanie (taki
"serwer") i wszystko co się na tym komputerze dzieje jest wyświetlane na
wskazanych przy starcie serwera projektorach. Wady takiego rozwiÄ…zania -
jeśli na "serwerze" włączy się wygaszacz ekranu to projektor zamiera z
ostatnim slajdem, podobnie jeśli "serwer" "zaśnie" lub zdarzą sie
problemy z transmisją przez sieć. Żeby wznowić transmisję musisz ubić
oprogramowanie "serwera" w uruchomić je od nowa. Raz czy dwa (na trzy
lata) zdarzyło się, że musieliśmy restartować również projektor.
Nie podam Ci teraz konkretnych modeli bo nie jestem w pracy, ale
większość nowych projektorów to były konstrukcje bez panelu sterującego,
czyli bez pilota nic nie zrobisz. Dodatkowo każdorazowe odłączenie od
prądu powodowało, że trzeba podać czterocyfrowy kod do uruchomienia.

The Mis'