Re: Specyfikacja serwerów pod system ERP

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Tue, 5 Jun 2012 23:44:24 +0200

Dnia Tue, 5 Jun 2012 14:23:16 +0200, MK napisał(a):

> Witam i mam nadzieje, że na dobrej grupie piszę.
>
> Chodzi mi o to, że piszę specyfikację na system ERP z podstawową
> funkcjonalnością (Finanse-Księgowość, Kadry-Płace, Gospodarka Magazynowa +
> Sprzedaż, Produkcja+Warsztaty, Controlling, Budżetowanie + Business
> Intelligence, Środki Trwałe) + odpowiednia rezerwa zasobów sprzętowych na
> przyszłość (dokupienie elektronicznego obiegu dokumentów w przyszłości).
> Chodzi mi o to jakie na chwilę obecną należy wpisać minimalne wymagania na
> serwer aplikacji i serwer bazy danych i macierz dyskową ?
> [...]

Podstawowe pytanie: jaka baza danych i w jakim środowisku wirtualnym? Bo
nie wyobrażam sobie puszczenia tego na zwykłych maszynkach fizycznych i
to jeszcze z dyskami w mirrorze :-). Poza tym przydałby się jeszcze
pewnie główny i zapasowy kontroler domeny oraz serwer usług
terminalowych - i już masz pięć serwerów a nie dwa.

Zakładając przypadek modelowy: środowisko wirtualne VMware lub HyperV,
gdzie jest system ERP, gdzie będzie serwer TS z zasobami wystarczającymi
do obsługi min. 20 osób, osobny serwer MS SQL + ERP + budżetowanie,
kolejny serwer pod główny kontroler AD, no i w przyszłości jeszcze jeden
serwer wirtualny pod system EDM z własnym SQL-em - potrzebujesz np.:
- dwóch dwuprocesorowych maszyn z serii IBM x3650 lub lżejszych spiętych
w klaster z HA,
- osobną szybką macierz dyskową ~1 TB w RAID10,
- jakiś NAS z dostępną powierzchnią > 4 TB w RAID5 lub lepiej RAID6, z
możliwością rozbudowy do powiedzmy 12 TB. Zamiast NAS lepsza byłaby
osobna półka dyskowa dołożona do macierzy.

Od biedy możesz sobie macierz zbudować na klatkach wbudowanych w
obudowy serwerów, co znacznie zmniejszy koszty za cenę znacznie niższej
wydajności, a na SAN przenieść się w dalszej przyszłości - ale pamiętaj:
dyski mają być nie SATA, tylko min. jakieś lowendowe 2,5" SAS-y 10k RPM,
no i nie w RAID1, tylko w RAID10. No chyba że planujesz włożyć tam dyski
SSD... ;-).

Taktowanie procesora nie jest tu istotne, za to ilość RAM - tak:
absolutne minimum dla tych wszystkich usług to 2 x 64 GB.

Do kompletu dołóż 2 x Windows Server Enterprise, co załatwi temat 4
licencji serwerowych w HA oraz dodatkowo temat HyperV.

Do tego trzeba zmajstrować jakiś system do archiwizacji danych, minimum
to pojedyńczy napęd taśm LTO-5 plus jakiś program obsługujący taśmy i
backupujący maszyny wirtualne. Musi to być osobna maszyna fizyczna, np.
jakaś z odzysku po starym serwerze. Dodatkowo można tam doinstalować
jeszcze ten zapasowy kontroler AD.

Szukasz oszczędności? Zrezygnuj z HA, wywal jeden serwer fizyczny, zrób
VMware lub HyperV na jednej mocnej maszynie 2 x 6 rdzeni 192 GB RAM z
własną klatką dyskową z 8 dyskami SAS 15k RPM w RAID10, i dołóż do tego
solidny backup całości. Pamięć jest tania, na tym nie oszczędzaj. Na
dyskach też nie oszczędzaj, bo mimo mocnych procesorów i RAM-u, bazy SQL
i EDM będą zdychać.

Szukasz więcej oszczędności? Wykup kolokację i zapomnij o budowaniu
własnej serwerowni ;->.

--
M.
/odpowiadając na priv zmień px na pl/