Re: Składam komputer - kilka porad sprzętowych potrzebnych.

Autor: Andrzej Lawa <alawa_news_at_lechistan.SPAM_PRECZ.com>
Data: Thu, 10 May 2012 09:36:28 +0200

W dniu 09.05.2012 19:18, Michal pisze:

> Oj zależy do czego. Na sam system mały, 64GB SSD jest idealny.
> System + gry i trochę różności 128 GB. 256 GB już lekko boli finansowo.

128GB?? No, chyba że kilkanaście-dziesiąt gier ;)

Mi system z całym mnóstwem różnych aplikacji (biurowe, internetowe, bazy
danych, kompilatory, multimedia - nagrywanie, odtwarzanie,
przetwarzanie) zajmuje około 12GB.

> Przy edycji wideo (transfer liniowy dziesiątków i więcej gigabajtów
> niekompresowalnych przez kontroler danych) RAID0 jest bardzo OK.
> Na 4 HDD masz spokojnie ~500 MB/s realnego transferu w zapisie/odczycie,

[ciach]

Racja, ale to o czym piszesz ma sens przy przynajmniej półprofesjonalnym
zajmowaniu się obróbką filmów.

Inicjator wątku nie sprawiał wrażenia, jakby takie miało być
zastosowanie tych maszyn.

[ciach]

> Jest przecież RAID5. Zresztą - pada jeden dysk ustawiony "solo" i też

Ale mowa była o RAID0.

> tracisz wszystkie dane na nim.

Ale już nie na dwóch dyskach jednocześnie.

> Zazwyczaj te najważniejsze, bo drugi HDD
> z grami i innymi popier*kami ma się jak na złość dobrze.
> Od tego są backupy, a RAID jest do bieżącej pracy.

Niby tak, ale jeśli idziemy w terabajty, odtwarzanie tych danych
"troszkę" potrwa.

[ciach]

> No właśnie - patrz wyżej. W instrukcji tej SE7505VB2 też jest to
> przewidziane (poza fake raid z mobo) jako "oczywista oczywistość"
> realizowana na kontrolerze PCI-X. Tyle tylko że konia z rzędem kto ma
> sprzętowy kontroler RAID w domowym komputerze, który na siebie nie
> zarabia, a służy do rozrywki.

Można mieć z "demobilu" - w jakimś poleasingowym serwerze za 500zł do
różnych testów mam taki kontroler.

OK, PCI... ale jest :)

Ale tak czy inaczej docelowo preferowałbym RAID kontrolowany przez system.

Ten jest np. taki durny, że przy zakładaniu RAID1 zaczął kopiować
zawartość jednego pustego dysku na drugi - i nie było opcji "odczep się
- dyski są jeszcze puste" ;)