Re: komp się nie odpala - padła karta graficzna czy płyta główna?

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sat, 05 May 2012 21:34:53 +0200

[...[

> Z tego, co dotychczas napisaliście, raczej wynika, że padnięty jest
> inny komponent, płyta lub procesor, dobry wniosek? Bo po wyjęciu w/w
> karty powinna (???) się "włączyć" ta zintegrowana... na zdrowy rozum.
> I, na marginesie, skąd komputer wie, z której karty ma korzystać?

Informacje o *kolejności* inicjowania kart wybiera się w BIOS. Jeżeli
nie ma obrazu zarówno na karcie na PCIe i na wyjściu z płyty głównej, na
100% coś padło. Metodyka jest prosta - wyciagasz wszystko co zbędne
(płyta wymaga jedynie CPU i pamieci), ew czyścisz, przedmuchujesz złącza
etc. Wbrew pozorom nie ma tu żadnej filozofii

> Automatycznie poznaje, czy zworkami jakimiś się to ustawia?

Generalnie zworek do ustawień (poza bardzo specyficznymi przypadkami -
np. resetowanie CMOS) nie używa się od wieeelu lat.

> Wiem, jak korzystać z dwóch kart dźwiękowych, ale dwie graficzne to
> dla mnie hokus-pokus, więc proszę o wyrozumiałość...

Są dwa etapy a) inicjowanie kart przez ich BIOS w czasie startu
komputera, tutaj zachowanie może być różne - albo na obu kartach jest
ten sam obraz, albo tylko jedna go generuje. Zależy od konkretnego biosu
i płyty.

b) system operacyjny - ten może wyświetlać z wykorzystaniem obu kart,
dzięki temu masz możliwość podłączenia więcej niż jednego monitora.

Generalnie często w przypadku problemów z komponentami płyta/karta nie
generuje obrazu, a dysk może dawać fałszywy sygnał 'ładowania'. Po
prostu po podłączeniu zasilania dysk się inicjuje i przez pare sekund
sobie stuka.

Odłącz dysk, zostaw tylko jeden moduł pamięci i procesor. wyciągnij
wszystkie karty i zresetuj CMOS (któraś ze zworek -> patrz instrukcja do
płyty, przez przypadek ktoś mógł na sztywno wyłączyć wbudowaną karte).
Daj znać czy pojawił się obraz na wyjściu z płyty i ew. jakie odgłosy
wydaje komputer (zakładam, że beeper jest podłączony).