Re: programowe chlodzenie procesora (laptop)

Autor: jurajski Jaskiniowiec <jurajski_jaskiniowiec_at_jaskinia.na.jurze>
Data: Fri, 30 Mar 2012 15:11:14 +0200

Dnia 29-03-2012 o 22:25:11 1634Racine <1634_at_racine.pl> napisał(a):

> [...]
> tym
> spodzie tylko mala kratka, mniej wiecej 3x3, moze 4x4 cm i widac przez te
> kratke wiatraczek i to jest wlot powietrza (a wylot jest niewielki, na
> bocznej cienkiej sciance laptopa), ale powtarzam: male jest to
> wlotowisko na
> spodzie, czyli na malej powierzchni jest wiatraczek odkryty.
> I teraz zastanawialem sie co - po przylozeniu Zalmana do calego spodu
> laptopa - jest chlodzone? Plastik spodu-"podlogi" laptopa? Czyli tak
> naprawde powierzchnia plastyku jest chlodzona? I spĂłd laptopa jest w

A, teraz rozumiem, o co Ci chodzi ;-) W takiej sytuacji trudno powiedziec,
czy cos da chlodzenie calego lapka od spodu. U mnie tych wlotow powietrza
troche jest. W Twoim przypadku moglaby sie sprawdzic bardziej podstawka
punktowa, ktora ma jeden z wiatraczkow dmuchajacy w okolicach tej kratki,
ktora opisales. Warto poczytac w sieci testy dobrych podstawek, bo tam
ludzie opisuja (czesto w komentarzach) jak to sie sprawuje na danym
laptopie.

> przez kratke na spodzie laptopa widze w oczywisty sposob wiatrak,
> wzialem odkurzacz, przytrzymalem smiglo w bezruchu (zeby sie jakies
> prądy spalajace nie wzbudzily z powodu gwaltownego ciagu) i dalem lekki
> wdech odkurzaczowy :) Moze jakies fląchy powciagalo...
> Co jeszcze mozna zrobic dla wyczyszczenia...? Nie ma juz ruchu z tym
> wiatraczkiem z tej pozycji, od spodu.

Jesli nie chcesz rozkrecac laptopa, to warto zaopatrzyc sie w sprezone
powietrze (~10-15zl). Tym powietrzem dmuchnac od zewnatrz w
"Ĺźeberka"/radiator, ale od zewnatrz, gdzie na codzien _wylatuje_ powietrze
z radiatora. Ew jakis dlugi cienki sztywny drucik i poprzepychac tafle
kurzu, a dopiero po takich zabiegach wyciagnac te paprochy j/w opisales.

> Mam dokladna instr obslugi, opisy jak rozkrecac ten laptop, zeby do
> sledziony nawet dotrzec, ale obawiam sie, ze jakas paranoja by mnie
> czekala.
> Masa schematow, ale jak dla mnie nie ma oczywistego opisu jak dotrzec
> bezposrednio do procesora i zrobic wokol niego porzadek.
>
> Mowisz radiator... To cudo pewnie na procesorze gdzies jest. No ale skoro
> trudny dostep mam do procesora pomimo schematu to i do radiatora nie jest
> lekko dostac sie. Nie bede rozbieral bo mi srubek za duzo zostanie na
> [...]
Mimo wszystko polecalbym rozkrecic laptopa, a przynajmniej dotrzec do
procka/radiatora. Jak masz drugi komp/dobry tel, to nagraj cala procedure
rozbiorki, a pozniej przy skladaniu film ogladaj od tylu ;-) Wowczas zadna
srubka nie powinna sie pozostac ;-P

> juz dawno polepszylem (?) wlot powietrza na spodzie likwidujac polowe
> kratek, za ciasno byly rozlozone, wiec wiatrak w polowie całkowicie
> odkryty.

Chodzilo mi bardziej o wywiercenie/wypalenie otworkow na calej spodniej
obudowie, tudziez w miejscach najbardziej nagrzewajacych sie.

Co moglbym Ci jeszcze polecic? Zerknac na elektroda.pl albo na YT i
poszukac jakis porad moddingu Twojego laptopa, badz podobnego. Moze ktos
pokazywac jeszcze inne sposoby chlodzenia tutaj niewymienione :-) jednakze
wiekszosc mi znanych polega na ingerencji w sprzet, czyli j/w opisalem,
albo wypalanie dziurek, albo robienie tuneli wewnatrz obudowy itd