Re: programowe chlodzenie procesora (laptop)

Autor: 1634Racine <1634_at_Racine.pl>
Data: Thu, 29 Mar 2012 22:25:11 +0200

jurajski Jaskiniowiec in news:op.wbxp0fvzbp2dyt_at_pavilion.opteris.pl
> Nic nie instalujesz ;) Po prostu kladziesz na tym laptopa, podlaczasz
> pod USB i cieszysz sie chlodnym lapkiem ;-) Nie musisz tego miec nawet
> na biurku. Bedziesz na kolana, czy na wersalke i dalej dziala.
> Akurat ten konkretny model ma jedno wielkie smiglo. Ciutke tansze modele
> maja np. 3 mniejsze smigielka, aczkolwiek im mniejsze smigielko, tym
> szybciej musi sie krecic (wiekszy halas), dlatego wybralem ten model.
> Powietrze leci na laptopa od jego spodu, czyli chlodzi Ci wszelakie
> bebechy (RAM, HDD, CPU, GPU).
> Z reszta, zerknij na fotki, jak to wyglada :
> [...]

ale ja juz sobie wczesniej, po Twoim poscie, obejrzalem to cudo zdjeciowo w
sieci. Czegos nie moglem zrozumiec. Tzn zastanawialem sie jak zalman jest
"montowany"
(co-by-przez-to-nie-rozumiec). Rozumiem, ze nie jest montowany, ale
przykladany do spodu laptopa jako swego rodzaju podstawka, jakos tak.
Laptop ma spodnia sciane-"podloge" i u mnie akurat jest tak, ze jest na tym
spodzie tylko mala kratka, mniej wiecej 3x3, moze 4x4 cm i widac przez te
kratke wiatraczek i to jest wlot powietrza (a wylot jest niewielki, na
bocznej cienkiej sciance laptopa), ale powtarzam: male jest to wlotowisko na
spodzie, czyli na malej powierzchni jest wiatraczek odkryty.
I teraz zastanawialem sie co - po przylozeniu Zalmana do calego spodu
laptopa - jest chlodzone? Plastik spodu-"podlogi" laptopa? Czyli tak
naprawde powierzchnia plastyku jest chlodzona? I spód laptopa jest w stanie
przekazac ten chlod wnetrzu laptopa...?
rozumiem, że tak wlasnie jest.

> I na koniec - warto tez przeczyscic laptopa wewnatrz ;-) Bo co jakis
> czas na radiatorze jest tyle kurzu, ze zeberka sa praktycznie cale
> zatkane.

przez kratke na spodzie laptopa widze w oczywisty sposob wiatrak, wzialem
odkurzacz, przytrzymalem smiglo w bezruchu (zeby sie jakies
prÄ…dy spalajace nie wzbudzily z powodu gwaltownego ciagu) i dalem lekki
wdech odkurzaczowy :) Moze jakies flÄ…chy powciagalo...
Co jeszcze mozna zrobic dla wyczyszczenia...? Nie ma juz ruchu z tym
wiatraczkiem z tej pozycji, od spodu.

Mam dokladna instr obslugi, opisy jak rozkrecac ten laptop, zeby do
sledziony nawet dotrzec, ale obawiam sie, ze jakas paranoja by mnie czekala.
Masa schematow, ale jak dla mnie nie ma oczywistego opisu jak dotrzec
bezposrednio do procesora i zrobic wokol niego porzadek.

Mowisz radiator... To cudo pewnie na procesorze gdzies jest. No ale skoro
trudny dostep mam do procesora pomimo schematu to i do radiatora nie jest
lekko dostac sie. Nie bede rozbieral bo mi srubek za duzo zostanie na stole
:)

> Niektorzy robia nawet w dolnej obudowie kilka
> dodatkowych dziurek

juz dawno polepszylem (?) wlot powietrza na spodzie likwidujac polowe
kratek, za ciasno byly rozlozone, wiec wiatrak w polowie całkowicie odkryty.