Re: Czy teraz jest dobry moment na kupno PCta?

Autor: Tomasz Wójtowicz <too_much_at_spam.com>
Data: Thu, 15 Mar 2012 22:08:12 +0100

W dniu 2012-03-14 18:39, Szyk pisze:
> Witam
>
> Zastanawiam się czy obecnie jest dobry moment by kupić nowy sprzęt
> (PCeta). Moje wątpliwości się biorą z tego powodu, że:
>
> 1) nowy Windows jeszcze nie wyszedł (ale chyba wyjdzie w tym roku), więc
> standardy jakie on wprowadzi w oczywisty sposób zdezaktualizują
> istniejący sprzęt. Z drugiej strony w przewidywalnym czasie nie
> zamierzam kupować nowego Windowsa.

Z kół zblizonych do dobrze poinformowanych słyszałem że Win 8 ma mieć
mniejsze wymagania niż Win 7. Więc co chodzi pod Win 7, będzie chodzić
pod Win 8.

> 2) nie orientuję się w zapowiedziach nowych podstawek procesorów, więc
> nie wiem, czy w perspektywie 0,5 roku wyjdzie nowy standard czy nie. A
> chciałbym kupić średnio wydajny procek z możliwością jego późniejszej
> wymiany na najmocniejszy (ale na takiej samej podstawce).

Za rok LGA 1155 zostanie zastÄ…pione LGA 1150.

Ale ci powiem, że takie sztukowanie komputera nie ma sensu. Bo jak już
zbierzesz się do wymiany procka na szybszy, to wtedy ci będzie żal, że
budżetowa płyta główna ma słaby chipset w stosunku do możliwości procka.
Zawsze kupuj wszystko w jednym rzucie i w tej samej klasie cenowej!

> 3) nie jestem pewien czy lepiej kupić AMD czy Intela. Bo w sumie to
> Intel robi kompatybilne procki do procków AMD (więc ta kompatybilność
> nie musi być stu procentowa). Natomiast AMD ma do dyspozycji 1/10 tej
> kasy co Intel. Więc niby AMD wyznaczył standard, ale Intel powinien mieć
> lepsze procki z uwagi na to, że może więcej wydać na ich opracowanie.

Nie martw siÄ™. 2+2=4 na Intelu i AMD.

Natomiast AMD się przegrzewa. Ciągle. Niezmiennie, odkąd muszę mieć do
czynienia z produktami tej firmy.

> 4) nie wiem jaką płytę wybrać, bo ceny 1000zł i więcej trochę mnie
> przerażają, a 750zł za płytę MicroATX to chyba kiepski interes.

Uważasz, że płyta MicroATX będzie "gorsza" od płyty ATX? To kupuj ATX.
Koniecznie na różowym laminacie. Z fosforyzującymi radiatorami. Takie
płyty są najbardziej masta-gangsta.

> [...]
> jak by była taka konieczność to mógłbym ją kupić później. A z drugiej
> strony na stronach www.chip.pl w sekcji ranking 8 rdzeniowy procek AMD
> ma wyniki o 1/3 lepsze od porównywalnego cenowo procka Intela przy
> teście WinRar 4, ale nie ma on wbudowanej grafy. Poza tym płyty główne
> na obecną podstawkę Intela czyli Socket2011 mają ceny od 1000zł w górę i
> zdaje się, że one nie wyprowadzają sygnału z tych wbudowanych układów
> graficznych w procesory (więc i tak trzeba by kupić kartę grafiki).
> Rozwiązaniem był by starszy standard Socket1155, ale czy warto?

Ale pieprzysz. Socket 1155 to nie jest "starszy" standard niż Socket
2011 tylko inny segment rynku. Do takich prac o jakich piszesz zapomnij
o S 2011, bo do płyt za 1000 zł kupuje się procki za 3000 zł.

Pamiętaj, że w czasach gdy nie było układu graficznego w procesorze, był
układ graficzny przylutowany do płyty głównej. I dobrze się żyło. A
karty graficzne w klasie procesora zintegrowanego są w cenie < 200 zł.

> Niezły kogiel-mogiel :}
>
> Przewidywany budżet:
> * procek z płytą za ok 1500zł

Intel Z77 + Core i5
najwłaściwsza propozycja na marzec 2012

> Przewidywany system:
> * Windows7

U mnie chodził na P4 3.2GHz i dało się żyć. O ile ktoś nie potrzebuje
graficznych uprzyjemniaczy typu Aero.

> Przewidywane zastosowanie:
> * programowanie (częste kompilacje)
> * biurowe (prosta edycja tekstu i rzadziej jakichÅ› arkuszy kalkulacyjnych)
> * internet (w tym filmiki youtube)
> * słuchanie muzy i oglądanie filmów
>
> Co dla mnie jest istotne:
> * stabilność i brak zwiech
> * po kilku latach możliwość wymiany procka na najszybszy na dane gniazdo
> procesora

Taaaaaaa.... Nowy procesor do leciwej płyty głównej? Nawet jeśli gniazdo
by pasowało (a nie będzie) to jaki w tym sens?

> * rozbudowa pamięci

DDR3 będzie w sprzedaży jeszcze przez następnych 5 lat. Podobno SDRAM-y
nówki sztuki daje się jeszcze kupić.

> * instalacja wielu kart w środku (więc raczej nie chętnie płyta MicroATX)

Konkretnie jakich? Pomijając grafę, to muzykę, sieciówkę, USB3 masz
obecnie w standardzie zintegrowaną z płytą. Więc jakich kart? Kontroler
RAID? Teraz nawet chipset intela obsługuje raid na standardowych portach
płyty. Oprócz karty telewizyjnej (która równie dobrze może być na USB),
nic mi nie przychodzi do głowy. Era kart rozszerzeń się skończyła.

> Co dla mnie jest nie istotne:
> * podkręcanie (mam już dość)
>
> Doradźcie proszę, czy warto teraz kupować i co ew. warto było by kupić.

Komputera nigdy nie warto kupować. One zawsze są przestarzałe. W zeszłym
roku Intel demonstrował procesor, który wejdzie do produkcji w
przyszłym. To znaczy, że dzisiaj już mają procesor jaki będzie nówką za
dwa lata. Dlatego nie warto kupować komputera. Iść do burdelu, wydać
pieniÄ…dze na prostytutki.