Dyski na magazyn dóbr wszelakich

Autor: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Wed 22 Feb 2012 - 02:44:36 MET

Cześć

Poskładałem sobie nie tak dawno jeden komputerek, który w zamierzeniu - poza
spełnianiem funkcji serwera poczty, newsów, FTPa, WWW - stanie się
jednocześnie składnicą dóbr wszelakich w mojej sieci lokalnej. W większości
będą to pliki dużej objętości, chętnie też wydzielę sobie część przestrzeni
na jedno archiwum realizowanych projektów (pracuję w DTP wobec czego też
będą to pliki objętości minimum kilku MB). Wszystko już mam skompletowane,
poza dyskami do niego (tzn. na razie wpiętych jest kilka szwędających mi się
po szufladach napędów, spiętych pod kontrolą Windows 7 w jeden dynamiczny
wolumin).

Płyta Gigabyte'a wyposażona akurat w mostek ICH9, wobec czego wpięty jest na
PCI kontroler Silicon Image 3114. System ma dla siebie osobny, 80GB dysk.
Sieć lokalna z gigabitowym switchem. Nie spodziewam się i nie celuję w
rozwiązania ultraszybkie, ale byłoby miło, gdyby przy jednoczesnym
korzystaniu z takiego magazynu z dwóch stanowisk, całość nie dostawała
czkawki, a transfery po sieci podskoczyły 3 do 4 razy ponad to, co można
wydusić ze 100 Mbit.

Zależy mi jednocześnie i na pojemności, i na rozwiązaniu w miarę bezpiecznym
na awarię jednego napędu, wobec czego wykombinowałem sobie, że wkładając
cztery napędy i podpinając je do kontrolera SiL 3114 założę na nich RAID5.
Biorąc pod uwagę pojemność myślę o napędach 1,5 / 2 TB.

I teraz drodzy grupowicze zaczyna się mój dylemat pt. co do takiego zestawu
włożyć? WD serii green (np.
http://www.morele.net/dysk-western-digital-caviar-green-3-5-2tb-sata-iii-64mb-cache-wd20earx-397399/)?
Seagate'y Low Power (np.
http://www.morele.net/dysk-seagate-barracuda-lowpower-3-5-2tb-sata-600-64mb-cache-st2000dl003-356655/
)? Samsungi EcoGreen (np.
http://www.morele.net/dysk-samsung-spinpoint-ecogreen-f4eg-3-5-2tb-sata-300-32mb-cache-hd204ui-334017/
)?

Jak to się zachowywać będzie spięte w RAID5 i czy nie ma jakichś
przeciwwskazań, by dyski tej klasy spinać w RAID?

[ Na tym świecie nikt nie może być neutralny. Możesz jedynie wybrać sobie  ]
[ kłopoty, w które chcesz się wpakować.  (Murgen, Glen Cook "Ponure Lata") ]