Re: dvd sata przywiesza komputer

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Tue 07 Feb 2012 - 14:33:08 MET

W dniu 2012-02-03 12:13, mAro pisze:

> XP przeinstalowany, firmware aktualne, kabelki sprawdziłem i zasilacz
> również. Z nagrywarką ATA działa ok. Nie mam innych napędów sata żeby
> sprawdzić.
>
> Może ktoś się spotkał z takim zachowaniem sprzętu ?
>
> Pracuje się tak jak w trakcie kopiowania 5 filmów naraz z partycji na
> partycję jedynego dysku jak problem występuje. Na starej ATA działa
> miodzio.

        Bo kable ParalellATA i Molexy dobre mechanicznie były, a nie to
badziewie do zasilania/sygnałowe pt. SATA ;>
W molexie i kablu 40pin naprawdę trzeba było się postarać by coś się
rozpięło, a przy SATA (zasilanie i sygnałowe) jest to dość częste,
zwłaszcza jeśli np: zasilane jest 2 dyski obok siebie z tego samego
kabla w oplocie - wtedy o naprężenia i poluzowanie styków nietrudno.
Sam doświadczałem takich przymrożeń systemu i to w konfiguracji RAID0
3x 1TB - nie muszę pisać jak podnosi ciśnienie takie przymrożenie, błąd
odczytu po dłuższym zmrożeniu systemu i potem status macierzy offline
do czasu poprawienia stykologii ;)
        Nie zaszkodzi zmienić kabel sygnałowy, koniecznie na taki z
zapinką-zatrzaskiem z obu stron (ale taki pewnie masz) oraz przepięcie
na inną końcówkę zasilania, najlepiej na osobnej wiązce i układającą się
bez naprężeń. U mnie traciło kontakt akurat zasilanie na jednym z dysków
i skończyło się w końcu na podpięciu trzeciego HDD na osobnej wiązce
molexów z przejściówką SATA, mimo że natywnych końcówek SATA nie
brakowało - w tym przypadku na Taganie U33II 600W. Paradoksalnie na to
narażone są raczej te ciut lepsze zasilacze z oplotami na każdej wiązce
- najtańsza chińszczyzna nie ma oplotów, albo ma tylko na głównej wiązce
zasilającej, przez co jest bardziej elastyczna przy podpinaniu napędów
położonych blisko siebie z tej samej wiązki, a przy poborze prądu przez
HDD/nagrywarki rzędu kilku do kilkunastu W max samo zasilanie nie jest
problemem.

--
/MB