Re: PCI-E 2xSATA z port multiplier - ktos ostatnio uzywal?

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Wed 18 Jan 2012 - 07:27:09 MET

> Wsparcia przez OS czego, obs艂ugi POJEDYNCZYCH dysk贸w??
> No ja cie przepraszam... :]

> Jakiego 艁膭CZENIA, skoro wyra藕nie pisz臋 偶e 2x *JBOD*??
> DWA "widoczne" dyski, DYSKI, nie partycje.
> Czyli chc臋 te dyski widzie膰 ODDZIELNIE.
> KONIECZNIE ODDZIELNIE.

Posuna艂bym si臋 do stwierdzenia, i偶 nie ma czego艣 takiego jak n x JBOD i
to mnie zmyli艂o w kontek艣cie Twojego zapytania. jest JBOD (zgodnie z
rozwini臋ciem pe艂nej nazwy) jako forma dost臋pu/konfiguracji dysk贸w na
karcie. (np. pula dysk贸w mo偶e by膰 ustawiona w JBOD i wtedy wszystkie z
nich widoczne s膮 niezale偶nie)

Jak ju偶 napisa艂em, iz do zarzadzania dyskami wykorzysta艂em OS, tzn. i偶 w
100% dyski s膮 widoczne jako niezalezne z poziomu OS. (w tej chwili
wykorzystuje pierwszy z tych kontroler贸w 'raid' pod Linuxem, gdzie to
dopiero OS robi raid 1 lub inny).

> Ja pytam o DWA ODDZIELNE DYSKI!
> Niezale偶ne od siebie.

J/w s膮 widoczne jako niezalezne (lub mog膮 by膰, w zaleznosci od OS i
sterownik贸w do nich)

> Nie wiem czy rozumiesz problem - w odr贸偶nieniu od zwyk艂ego, starego
> dobrego PCI, kt贸re z za艂o偶enia jest magistral膮, pojedyncze PCI-E
> z za艂o偶enia obs艂ugiwane jest jako "ko艅c贸wka", pojedyncze urz膮dzenie.
> Po to, aby pod艂膮czy膰 dwa (lub wi臋cej) urz膮dze艅 oddzielnie widocznych
> przez system operacyjny, tak karta jak i driver musz膮 obs艂ugiwa膰
> prze艂膮czanie kana艂u E-PCI mi臋dzy tymi urz膮dzeniami.

j/w dzia艂a. (sprawdzone na pierwszym z kontroler贸w pod linuxem). Na 100%
nie potwierdze, jak to widzi np. windows 7, przy starcie bios karty
wypisuje 'no raid detected', linux sobie radzi z tym znakomicie (dwa
dyski), windows na 99% tez powinien, nie mam mozliwosci szybkiego
sprawdzenia.

> Masowo t艂uczone kontrolery niekoniecznie to umiej膮, par臋 lat
> temu o takie by艂o trudniej, wi臋c z braku laku mam wsadzony
> taki "zwyk艂y". Sk膮din膮d pojedynczy dysk jest w nim oznaczony
> w艂a艣nie (w ichniej konfiguracji) jako "JBOD" :> (po prostu
> nikt nie rozr贸偶nia "JBOD" od "dysku luzem", na zasadzie "po
> co, skoro to oczywiste, 偶e JBOD z jednego dysku to ten dysk").
>
> No i szukam takiego z multiplikacj膮 - w kt贸rym dwa dyski
> da si臋 skonfigurowa膰 jako "2xJBOD", oddzielnie widoczne dyski.
> Tylko jeszcze chcia艂bym wiedzie膰, czy to nie czcza obietnica
> producenta :]

JBOD to forma konfiguracji w kontek艣cie wieloportowych kart/mostkow.
JBOD moze obejmowac czesc dyskow z puli lub wszystkie (przynajmniej
teoretycznie). Sorry ale to zmyli艂o mnie to Twoje *2x*JBOD

> Do tego szukam kogo艣 kto sprawdza艂 jak to dzia艂a, przy
> okazji dowiem si臋 czy dzia艂a hot-plug (g艂贸wnie "in", acz
> przy ustawieniu dysku jako "wymienny" pod systemem tudzie偶
> flushowaniem/rozmontowaniem nie powinno by膰 r贸wnie偶 problemu
> z od艂膮czaniem, o ile nie jest problemem sama karta, w znaczeniu
> "pami臋ta konfiguracj臋 i bez resetu nie 艂yknie innego dysku".
> Tego te偶 si臋 z reklamy nie dowiem, a od kogo艣 kto sprawdzi艂
> ju偶 tak.

?? Hot plug jest w definicji AHCI, jezeli karta wspiera w 100% AHCI, to
i masz hotplug.

> Prosto - brak艂o port贸w, mam tylko sze艣膰, a wisz膮 na tym r贸wnie偶

Tak wlasnie wykorzystuje pierwsz膮 z poprzednio wymienionych kart
ustawion膮 jako JBOD ( 2 x Independent SATA Device). W czasie kiedy to
konfigurowa艂em, linux nie wspiera艂 pseudo-raid tej karty i chyba tu si臋
nic nie zmieni艂o.

Z moich obserwacji czy to dot. mostk贸w intela z pseudo-raid, czy w艂asnie
pierwszej z wczesniej wymienionych kart, linux *zawsze* widzi pojedyncze
dyski niezaleznie od tego co jest w BIOS. W windows nie jest to juz
takie oczywiste /zalezy od sterownik贸w do kart/mostk贸w/