Pentium 4 - HT

Autor: Jarek <jar.sz_at_wp.pl>
Data: Thu 22 Dec 2011 - 14:22:46 MET

Mam taką sytuację: Posiadam płytę główną ASUS P4SP-MX (BIOS 1002)
oraz procesor Pentium 4, 2400 MHz (cache 512 kB, szyna 800, mnożnik x12).
I teraz tak, w BIOS-ie mam opcję wyboru prędkości procesora pomiędzy
Manual/1200 MHz/1600 MHz. Mnożnik jest na stałe x12 - nie da się ruszyć.
Mogę ustawić tylko 1200 MHz, bo jak wybiorę coś z listy manualnej albo
1600 MHz, komputer się nie uruchamia i muszę wyjmować baterię od BIOS-u.
Więc przy ustawieniu 1200 MHz BIOS pokazuje dwa procesory, każdy po 1200 MHz.
No niby się zgadza - 1200+1200=2400, ale w systemie jest to tak samo
widoczne (Linux 3.0 z SMP). Wynik cat /proc/cpuinfo:
http://pastebin.com/jaTwLd3v
W programach top/htop też mam dwa wskaźniki pokazujące niezależne od siebie
wyniki. Główne pytanie brzmi czy jeden proces może wykorzystać w takiej
sytuacji całe 2400 MHz czy tylko 1200 MHz? Jak to właściwie działa?
Czy wszystko jest poprawnie? Bo mam jeszcze identyczny procesor, ale
z szyną 533 zamiast 800 - może on by bardziej pasował? Przepraszam za
tak głupie pytania, ale mimo dużego doświadczenia nie spotkałem się
jeszcze osobiście ze sztucznym HT - bo przecież rdzeń jest tylko jeden,
w tym Pentium 4. Na koniec dodam, że w Windowsie we właściwościach okna
"Mój komputer" procesor był widoczny jako 2.4 GHz, a w "Menedżerze urządzeń"
jako dwa identyczne procesory 2.4 GHz.