Re: Bady na HDD

Autor: Rafa艂 艁ukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Thu 10 Nov 2011 - 18:35:08 MET

On 2011-11-10 16:35, Remek wrote:
> U偶ytkownik "Rafa艂 艁ukawski" napisa艂:

> To u艣ci艣lijmy. Odnosz臋 si臋 do OS DOS/Windows i polecenia "format". Nie
> rozszerzajmy dyskusji na inne systemy. Faktycznie tego na pocz膮tku napisa艂em.

No wlasnie, ale tu staramy sie o podejscie w miare niezalezne od OS,
oczywiscie kazdy wie jakie aktualnie systemy s膮 uzywane, niemniej taka
natura grupy

> To akurat wiem, ale to nie to samo co Tablica Allokacji Plik贸w. To
> niekoniecznie FAT. To szersze poj臋cie i dotyczy chyba wszystkich system贸w
> plik贸w. Ju偶 to pisa艂em. Proponuj臋 doczytywa膰 i nie miesza膰.

Zaczynamy wchodzic w akademicka debate, wolalbym jednak uslyszec Twoje
rozumienie FAT w tym kontekscie aby jakkolwiek dalej moc dyskutowac.
1. Dla mnie istotny jest fakt, ze sam system plikow, nawet ten dosowy
mozna sformatowac na wiele sposobow (nawiazujac do powszechnego
nazewnictwa), w szczegolnych przypadkach moze dojsc do uszkodzenia danych.

2. FAT w kontekscie np. 'FAT Region' (nawiazujac do art. na wikipedii),
niezaleznie od samej struktury jest tylko jednym z elementow systemu
plikow, inne elementy moga podczas tzw. dosowego formatowania nadpisac dane

Tak czy owak tutaj dyskusja o interpretacji FAT nic nie wnosi, bo nawet
贸w Quick format moze Ci dane uszkodzic. Z tym sie chyba zgodzimy?

> M贸wimy o kasowaniu/nadpisywaniu danych podczas formatowania.

j/w, struktury w FAT*, exFAT, NTFS moga wygladac inaczej w zaleznosci od
parametrow uzytych podczas wywolania polecenia z konsoli lub tez z GUI.
W szczegolnym przypadku moga uszkodzic dane. Tu sie zgodze, ze proces
'format' z opcja quick nie nadpisuje istniejacych danych (innymi slowy
nie zeruje zawartosci dysku sektor po sektorze lub jakkolwiek inaczej to
ujac).

> Pyta艂em o ksi膮偶k臋, a nie o internet w kt贸rym mo偶na r贸偶no艣ci znale藕膰. Cho膰by
> takie jak Twoje, czy moje. Niekoniecznie s膮 藕r贸d艂em wiedzy objawionej. A inne
> opracowania trudno zweryfikowa膰. Tyle bzdur co w Wikioedi nie ma chyba nigdzie
> wi臋cej.

Celowo nie podaje ksiazki, wszystkie techniczne informacje o
Filesystemach dostepne sa przez internet. Niekoniecznie przez tego typu
fora, ale np. przez jakies serwisy specjalistyczne, zrodla linuxa sa na
pewno ogromnym 藕r贸d艂em wiedzy. To proste C (minimalne wzbogacone o
asembler) wiec raczej latwo przyswajalne przez inzynierow.