Re: Ceny dysków

Autor: Andrzej <andkas1XXX_at_wp.pl>
Data: Sat 29 Oct 2011 - 18:38:37 MET DST

Przemysław Ryk wrote:

> 3TB napędy też już masz na rynku. To raz.

dużego wyboru jeszcze nie ma, a skok z 2T do 3T to raczej mały skok.
Jeszcze nie tak dawno wszystko szło x2
Jeśli dziś utrzymywał by się taki tręd rozwoju HDD jaki był 10 lat temu
to powinniśmy mieć dyski 10T, a mamy 2T w cenie 600 zł

> Dwa - to, że są problemy z obsługą napędów o pojemności powyżej 2TB też
> radośnie pomijasz.

kiedyś był problem z 500MB, potem z 137GB i jakoś nie przeszkadzało to
w rozwojowi HDD

> Trzy - w którymś momencie dalsze zagęszczanie zagęszczanie upakowania danych
> może się okazać nieopłacalne. Jak ktoś będzie miał do wyboru: kupić jeden
> dysk 6TB za 5000 PLN, a kupić 4 dyski 2TB po 500PLN sztuka i spiąć je w
> RAID5 uzyskując tym samym pewną odporność na uszkodzenie urządzenia, to coś
> mi się wydaje, że jednak weźmie te cztery napędy 2TB.

Sam więc przyznajesz, że jeśli chodzi o pojemność to dochodzimy już do pewnej
granicy.
Czy nie pora więc pozostać przy tej pojemności i pracować nad wydajnością?
Jeśli tak, to warto rozwijać SSD co próbuje wykazać.

> [...]
> NAS na SSD z dyskami zapewniającymi 4TB danych przy organizacji w RAID10?

> Przy dyskach SSD za to hałasuje ich chłodzenie. Może nie dotyczy to domowych
> komputerów, w których hipokryci Twojego pokroju mają jeden napęd SSD na
> system i oprogramowanie, a dane i tak trzymają na tych muzealnych HDD, ale u
> znajomego w firmie, gdzie potrzebowano jedwabiście szybkiego dostępu do
> danych postawili macierz na SSD. Wydajność to miało co prawda morderczą, ale
> poziom generowanego przez wentylatory hałasu był cokolwiek interesujący.

nie wiem do czego zmierzasz i co chcesz udowodnić, ale fakty są takie,
że dysk HDD ciągnie 5W, a SSD ok. 1-2W (w Idle dużo mniej) a w technologii
0,22nm jeszcze mniej. Intel celuje na technologie 0,14nm. Dyski dużej pojemności

w okolicach 1T mogą ciągnąć poniżej 1W.

> Jakoś cały czas się robi.

10 lat temu dyski miały czas dostępu w okolicach 15ms, teraz wynosi może 12,
 a 7 ms jest w przypadku HDD droższych od SSD
To za mały postęp. W SSD na dzień dobry jest poniżej 0.2ms

ja normalnie nie mogę pojąć dlaczego ta technologia jest gotowa
i cały czas się nie może rozwinąć.