Re: Wybór monitora LCD

Autor: Tom01 <news_at_pl.mastiff.popraw.kolejnosc>
Data: Wed 19 Oct 2011 - 21:57:26 MET DST

W dniu 19.10.2011 21:25, z pisze:
> Wszystko powyżej to dla mnie "złote kable audiofila" (...)
> Mój obecny pracodawca w pierwszych słowach powiedział że kupi mi Eizo za
> 3000 zł. Ta opinia wlecze się ciągle w środowisku grafików podobnie jak
> kiedyś o Macach.

Są ludzie, którzy twierdzą, że i na laptopie widać wszystko jak trzeba.
Fakt, że ktoś może nie widzieć różnicy pomiędzy monitorem amatorskim a
profesjonalnym nie oznacza że jej nie ma. Kwestia potrzeb to zupełnie
inna para kaloszy i o tym na koniec. Pańska wypowiedź jest nie tyle
"sprowadzaniem na ziemię" co projekcją subiektywnych poglądów. Jeśli
wynikają one z doświadczeń z monitorami typu AOC i podobnymi, to nikt
kto ma o tym jakieś pojęcie, nie będzie ich brać poważnie.

Oczywiście, jest zupełnie realne poprawne przygotowanie materiału na
monitorach klasy zabawkowej. Wszak narzędzie nie determinuje osiąganego
efektu. Kluczem jest doświadczenie grafika. Znam masę zawodowców różnych
branż, pracujących na nieadekwatnym sprzęcie. I pracują, a ich prace są
chwalone. Dobre narzędzie może jednak ten efekt pomóc osiągnąć szybciej,
łatwiej i mniejszym nakładem siwych włosów. W każdej dziedzinie jednak
jakość w funkcji ceny jest krzywą logarytmiczną. Największe różnice są
między monitorami poniżej 2 i powyżej 4 tys zł. Widzi to bez trudu każdy
laik a fachowcy zaczynają cmokać z uznaniem. Później dopłaca się coraz
większe sumy za coraz mniejszy przyrost jakości reprodukcji.
Przykładowo, żeby zredukować ilość rozróżnialnych odcieni z 5 do 2-3
począwszy od czerni, cenę monitora trzeba praktycznie podwoić.

Pytanie jakie może się pojawić, szczególnie na tej grupie: Po co to
komu? Po co rozróżniać pojedyńcze odcienie? Jeśli ktoś sobie takie
pytania zadaje to znaczy że monitor który to potrafi nie jest mu
zupełnie potrzebny. ;)

PS. EIZO za 3000 zł to dobry monitor amatorski.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!