Re: 1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.

Autor: Tomasz Jasiński <Belzebub_at_invalid.invalid>
Data: Mon 03 Oct 2011 - 22:06:00 MET DST

Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 1 Oct 2011 22:57:02 +0200
 doszła do mnie wiadomość <j67ur2$ag7$1@inews.gazeta.pl>
 od "Latet" <latet@latet.pl> :
>Witam,
>
>Wiem, że dysków SSD nie powinno się defragmentować, bo po pierwsze skraca to ich
>żywot, a po drugie - fragmentacja plików na takim dysku nie jest dla użytkownika
>uciążliwa z wiadomych powodów.
>
>Ale tak się zastanawiam - gdy po dłuższym okresie użwania dysk systemowy (SSD)
>będzie już naprawdę bardzo mocno pofragmentowany, to może jednak raz na pół roku
>zapuszczenie defragmentacji nie jest takim złym pomysłem i może nawet poprawi
>wydajność? Czasy dostępu, choć bardzo krótkie, nie są przecież zerowe...
>
>Jak sądzicie?

Defragmentacja nic nie da, może tylko powiększyć wewnętrzny bałagan na
dysku.
Najbardziej skuteczny będzie backup -> secure erase -> restore.
Inna metoda(już nie tak skuteczna) to wymuszenie TRIM na wolnej
przestrzeni dysku(jeśli na dysku masz XP czy system nie obsługujący
TRIM), można to zrobić z systemu obsługującego TRIM(np Win 7),
podłączasz taki dysk do komputera z win7, tworzysz na nim jeden wielki
plik z losową zawartością po czym go usuwasz.
Jeśli ktoś ma wiele systemów(np XP i Windows 7) to może to zrobić spod
Windows 7.

>P.S.
>Dlaczego narzędzie MHDD (dos-owe) pokazuje głupoty podczas skanowania dysku SSD?
>Np. skanowanie trwa 30 sek. (zamiast ładnych paru minut), a wyświetlona średnia
>prędkość odczytu wynosi np. 1700 MB/s (prawie 10x szybciej, niż jest naprawdę).
>Pewnie ten program wykonuje jakiś szczególny rodzaj odczytu sektorów z pomiarem
>czasu odczytu - ale czemu na SSD to nie działa?

Ja mam tak na kartach CF podłączanych przez expresscard cf reader
Lexara, to może być zarówno kwestia sprzętu jak i sterownika do niego.

--
Penne Rigate will spontaneously insert itself into Rigatoni
(order pasta) under liquid to gas transition conditions