Re: 1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sat 01 Oct 2011 - 23:22:13 MET DST

On 2011-10-01 22:57, Latet wrote:
> Witam,
>
> Wiem, że dysków SSD nie powinno się defragmentować, bo po pierwsze
> skraca to ich żywot, a po drugie - fragmentacja plików na takim dysku
> nie jest dla użytkownika uciążliwa z wiadomych powodów.
>
> Ale tak się zastanawiam - gdy po dłuższym okresie użwania dysk systemowy
> (SSD) będzie już naprawdę bardzo mocno pofragmentowany, to może jednak
> raz na pół roku zapuszczenie defragmentacji nie jest takim złym pomysłem
> i może nawet poprawi wydajność? Czasy dostępu, choć bardzo krótkie, nie
> są przecież zerowe...

> [...]

Aby na to jednoznacznie odpowiedziec warto wziac pod uwage jeden istotny
wskaznik - sredni transfer z dysku. Z tego co mi wiadomo testy w miarę
zbliżone do rzeczywistości przeprowadza 3dMark Vantage, jeżeli transfer
z dysku bez fragmentacji bedzie -+5% w porównaniu z mocno
fragmentowanym, to nie warto zawracac sobie glowy. Nie wiem czy ktoś
robił takie porównania.

Z technicznego pkt. widzenia warto w realnych testach uwzględnić ilość
operacji kasowania bloków na SSD przy określonych zadaniach w porównaniu
do dysku 'liniowego' i zfragmentowanego, ale tu już zaczyna się filozofia..