Re: Jaki dysk 2 TB z dobrym współczynnikiem jakość/cena?

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Sun 28 Aug 2011 - 16:25:39 MET DST

On 2011-08-28 15:55, Latet wrote:

> [...]
>
> 4. WD Caviar Black WD2002FAEX (2TB, 64MB, SATA/600) 29 dB (7200 rpm ???)
> - 528 zł
> 5. WD Caviar RE WD2002FYPS (2TB, 64MB, SATA/300) - 7200 rpm - 678,00 zł
> 6. WD RE4 WD2003FYYS (2TB, 64MB, SATA/300) - 7200 rpm - 689 zł
>
> Czy wszystkie z powyższych maja sektory 4-KB?
>
> 4, 5, 6 muszę odrzucić ze względu na cenę.
>
> Co do nr 3:
> Tu czytam,
> http://www.overclock.net/hard-drives-storage/876281-wd20ears-vs-wd20eurs.html
>
> że "AV" oznacza... brak korekcj błędów, a dysk przeznaczony jest do

oczywiscie bedzie dzialal z PC, szczerze to nigdy nie uzywalem tych
dyskow, na 99% procent bedzie to wygladac tak, ze w przypadku bledu dysk
nie bedzie blokowal systemu tylko zwroci blad i bedzie dalej pracowal.
Dla rejestratorow jest to najbardziej ok, male bledy w strumieniu
niczego nie psuja. Jest tam wazniejsze cale nagranie niz jego calkowite
przerwanie

> Pozostają mi 1. i 2. Czym się różni 1. od 2. (oprócz 600/300)? Polecileś
> 2., dlaczego?

To to samo poza wlasnie tym co napisales SATA 6Gbps vs SATA 3Gbps. W
praktyce nie ma to znaczenia, bo transfery HDD sa znacznie ponizej
3Gbps. W moim ulubionym (;P) sklepie jest taniej. Polecilem dwa, bo
akurat pamietalem symbol. pkt 1 to to samo (tyle ze SATA III
kompatybilny z 2 i 1)

> Czemu 2. jest droższy niż 1, skoro ma Sata300, a 1. Sata600? Poza tym to
> raczej wolny dysk:
> http://dyski.cdrinfo.pl/dyski/1179-Western-Digital-WD20EARS-Caviar-Green-2000-64-SATA-II

No bo to green... one sa zazwyczaj wyraznie wolniejsze od 7200

> Technologię IntelliPower - czy to zmienną prędkość obrotową talerzy?

Nie - to marketingowa bzdura. Predkosc jest stala, a producent jej nie
podaje, bo tak mu wygodnie. Sprawdzano kilka modeli i maja 5400.. ale
dzieki tajemniczej nazwie Intelii.. producent moze sobie zmienic np. na
6200 i nie bedzie musial prowadzic nowej akcji marketingowej.

> Jeśli zmienna, to nie chcę, bo już uszami wyobraźni słyszę ten dźwięk
> rozpędzania się talerzy... Nie chcę tak.

Jest stala.

> A jeszcze więcej dysków WD 2 TB wymieniono tu:
> http://dyski.cdrinfo.pl/dyski/ W głowie mi się kręci od tego.

WD20EADS jest nieprodukowany /felerna seria/ zastapione przez EARS (X)
RE - Raid edition - szybkie i drogie
AV - to juz omowilismy

> [...]
> magistrali hosta (HBA) i chipsetów nie zapewniają obecnie obsługi dysków
> większych niż 2,19 TB. Dla rozwiązania tego rodzaju problemów ze
> zgodnością firma WD dostarcza dyski WD Caviar Green 2,5 TB i 3 TB z
> kartami HBA zgodnymi ze standardem AHCI. Zainstalowanie karty HBA
> umożliwia poprawną obsługę dysków o wysokiej pojemności w systemach
> operacyjnych przy użyciu istniejących sterowników.
> ~~~~~~~~~
> Niepokojące - ale o jaką konkretnie niekompatybilność tu chodzi? Chyba
> nie o sektory 4-KB? O coś innego, bardziej sprzętowego. Ale o co?

Z 3TB jest wiecej problemow, to nie tylko warstwa sprzetowa, ale takze
systemy operacyjne:

http://luktronik.pl/pl/p/Western-Digital-3TB-3.5-WD30EZRSDTL-IntelliPower-64MB-Green-SATA-II/331
(tu masz tabelke)

http://www.techradar.com/news/computing-components/storage/wd-launches-world-s-first-3tb-hard-drive-901696

> Pomysł na pewno wart rozważenia, z tym że tu się obawiam o budżet... Ale
> zapytam w osobnym wątku o tanie ale dobre SSD na system :-)

powiedzmy 60GB vertex2:
http://luktronik.pl/pl/p/OCZ-60GB-SSD-Vertex2-2.5-TRIM-ramka-do-3.5/285

do tego 2TB greeb
http://luktronik.pl/pl/p/Western-Digital-WD20EARS-2TB-3.5-IntelliPower-64MB-Green-SATA-II/130