Re: Dysk do starego komputera

Autor: Sebastian Biały <heby_at_poczta.onet.pl>
Data: Wed 10 Aug 2011 - 23:23:55 MET DST

On 2011-08-10 22:40, Michal Kawecki wrote:
> Lilo, GRUB nie jest częścią Linuksa? Ciekawa teoria.

Nie jest. Lilo/grub skutecznie bootuje różne systemy operacyjne. Linux
ma do wyboru bardzo wiele sposobów na umieszczenie się w pamięci, z co
bardziej dziwnym może być np. loadlin używający w tym celu DOS. Masz
wybór jak chcesz używać jądra. Ja startuje linuxa bez użycia grub/lilo i
w niczym to nie przeszkadza aby *Linux* działał.

> Dysk, sieć, flash - to są wszystko urządzenia obsługiwane przez BIOS.

Jednak ta obsługa jest zbyteczna kiedy jądro znajdzie się w pamięci.

> BIOS ładuje fragment Linuksa, którego zadaniem jest (upraszczając)
> rozpoznanie partycji boot i załadowanie z niej jądra systemu. Dlatego
> stwierdzenie, że "Linuks nie używa BIOS-u" po prostu nie ma sensu.

Nie używa. *Przed* uruchomieniem coś powoduje że znajduje się w pamięci.
Czy to jest BIOS czy cokolwiek innego nie ma żadnego znaczenia, jądro
przejmuje pałeczkę i ma w dupie czy to był BIOS czy krasnoludki, *nie*
używa ich (choć istnieją niewielkie wyjątki, np ustawienie framebuffera).

PS. Ponieważ to OT to nie chciałbym kontynuować tej dyskusji bo w sumie
spieramy się raczej o definicję a nie o istotę dzialania.