Re: Dysk do starego komputera

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Wed 10 Aug 2011 - 00:47:49 MET DST

"KL" napisał:

> Potrzebuję podłączyć nowy dysk do starego komputera.
>
> Płyta główna:
> A-Trend i440BX-W977TF-6240-VH
> 6240 VER:1.1 07 WB
> z UDMA 33
>
> Dysk:
> WD800AAJB 80 GB UATA/100
>
> Słyszałem, że w takich przypadkach czasem pojawiają się problemy
> z wykrywaniem dysku w BIOS-ie, jednak jest tu kilka spraw dla mnie
> niezrozumiałych.
>
> BIOS dysku nie identyfikuje. Nie ma nawet tych 32 GB, które podobno
> w takich sytuacjach bywają wykrywane.

To chyba jeszcze za czasów Socket 7. Nie spotkałem płyty na BX-ie, która
miałaby problemy z granicą 32 GiB. Aczkolwiek są rzeczy, o których się
fizjologom nie śniło ;-)
Bardziej mi to wygląda na problem z kablami (na pewno jest taśma 80-żyłowa?)
lub zworkologią (Caviary bywały dość kapryśne w tym względzie - wisi sam na
taśmie, czy w towarzystwie?).

> 1) Co może być przyczyną, że dysk nie jest wykrywany przez OS (Linux)?

Bo Linuch (wbrew propagandzie obecnej również na tej grupie) nie jest żadnym
cudownym lekarstwem i na felernym sprzęcie nie ujedzie dużo dalej niż inne
systemy.

> 2) Czy jest jakiś sposób na ominięcie takiej BIOS-owej "blokady" poza
> upgradem BIOSU (nie chcę ryzykować)?

Jeśli kable zasilające, taśma i zworki są w porządku - trzeba będzie
spróbować, przeczytawszy wpierw opisy tych BIOS-ów, czy faktycznie coś
poprawiają z w obsłudze dysków.

JoteR