Re: Dysk do czteroletniego komputera

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Fri 27 May 2011 - 07:37:12 MET DST

On 2011-05-27 07:28, prorok wrote:
> Mam płytę Gigabyte GA-M55plus-S3G chyba (rev. 2.1). Ma 4 x SATA II 3Gb/s.
> Natomiast dysk, to np.Dysk WD Caviar AV GP WD10EURS (1TB, 64MB,
> SATA/300) z SATA300.
> (http://www.agito.pl/podzespoly-pc/dyski-twarde/35/1-tb/83,4268-433190,175-194726,-1003-2.html)
>
> Czy zostanie obsłużony? Zresztą nie jest konieczne, aby już teraz
> kupować. Gdybym kupił dysk za parę lat, to czy by pasował do tej płyty
> głównej, jak jest z kompatybilnością, bo obecnie mam dysk, w którym
> SiSAndra pokazuje że jest ATA.

Jeżeli system pokazuje dysk ATA, najpewniej w BIOS porty SATA masz
ustawione w tryb emulacji ATA. Jeżeli masz system <> XP, możesz
przełączyć na SATA, w przeciwnym wypadku pozostaja zabawa z instalacją
sterowników.

Kompatybilnością teraz i w ciągu najbliższych lat nie przejmowałbym się
- będzie działać. Na rynku pojawiły się HDD z SATA III (działają także w
trybie SATA II), ale ma to ograniczony sens chociażby z tego względu, że
max. transfery z dysku rzadko przekraczają nawet 150MB/s