Re: Klawiatury z N-Key Rollover?

Autor: Saiko Kila <fnvxbxvyn_at_benatr.cy>
Data: Thu 24 Mar 2011 - 16:50:37 MET

Proces hubert depesz lubaczewski <depesz@depesz.com> zwrócił błąd:

> dokładnie. z tym, że część klawiatur usb, jak podłączysz poprzez
> przejściówkę usb->ps i podłączysz przez złącze ps/2 - ma już wtedy pełny
> nkro.

A tak, bo to ograniczenie leży w USB-HID. Kiedy klawiatura jest podpięta
przez złączkę PS/2 to będzie działać jako PS/2 i nie będzie używać
USB-HID (nawet tak kiedyś podłączałem G19). Chociaż klawiatura musi to
obsługiwać, w sensie jej kontroler. Klawiatury serii G Logitecha nie
instalują żadnych sterów do obsługi części "standardowej", więc po
podpięciu działają tak jak sterowniki systemowe (i chipset na płycie
głównej) pozwalają.

> co do klawiatury którą wybrałem. ma złącza i usb (do huba) i ps/2, i
> podłączenie sygnałowe oczywiście robi się przez ps/2.

PS/2 ma chyba limit częstotliwości próbkowania niższy niż USB. Może da
się pisać za szybko wtedy?

> swoją drogą - w ramach robienia researchu zrozumiałem parę ciekawych
> rzeczy. np. klawiatury podłączane przez usb są z definicji wolniejsze,
> bo komputer co jakiś czas sprawdza stan klawiatury i pobiera dane o
> wciśniętych klawiszach. dzieje sie to często - np. co 5ms, ale to nie
> jest natychmiast.
>
> natomiast klawiatury ps/2 same wysyłają dane do kompa.

Właśnie nie wiem jak to z klawiaturą, ale mysz podczepiona na PS/2 ma
próbkowanie 100 Hz, czyli co 10 ms. Ta sama mysz na USB standardowo to
125 MHz (co 8 ms), ale USB sczytuje dane co 1 ms (1000 Hz) i
częstotliwość próbkowania myszy można ustawić programowo na taką
wartość. Albo niższą, u mnie bez problemów chodzi na 500 Hz (2 ms), na
1000 Hz były jakieś problemy. Częstotliwość próbkowania PS/2 da się
ustawić też, ale nie jestem pewien czy powyżej 200 Hz (ponoć standard to
80 Hz, a przedział to 20-200 Hz, przy czym jak pisałem u mnie standard
był zawsze 100 Hz, pewnie Windows tak ustawia).

Co do wysyłania danych, to jeśli nikt na nie nie czeka, to nie sądzę
żeby były wykorzystane :) Pewnie siedzą w buforze, który się przepełnia
i wypadają z drugiej strony w NIL.

> ogólnie - biorąc pod uwagę to co się dowiedziałem, wychodzi na to, że
> złącze ps/2 jest sporo lepsze od usb (jeśli chodzi o klawiaturę!), z tym
> że większość ludzi tego co lepsze i tak nie potrzebuje.

Na pewno udostępnia pełny roll-over a nie tylko 6KRO. W tym sensie jest
lepsze. Ma też mniejsze zapotrzebowanie na moc CPU i mostka
południowego, czy też jego odpowiednika. W innych to IMO jednak USB jest
lepsze, a przynajmniej sprawa jest dyskusyjna.

--
Saiko Kila
The bot has been shut down. That's strange.