NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Tue 22 Mar 2011 - 21:10:55 MET

Szukam jakiegoś sensownego NAS (serwera plików) który miałby:
- ethernet 1Gbit oczywiście
- miejsce na 2 do 4 dysków sata, po 1-2TB każdy
- obsługe raid mirror lub innych metod robienia kopii zapasowej (*)
- obslugę samby (otoczenie windowsowe), ftp/sftp, nic więcej nie
potrzebuje.
- tworzenie userów i dostęp do niektórych zasobów "guest account" czyli
dla wszystkich, a innych tylko pod konkretnego usera+hasło
... jak na razie prosto, kazdy to chyba ma
- jak najmniejszy pobór prądu w idle (usypianie dysków), uważam że
jakieÅ› 15-20W to maks, podczas intensywnej pracy niech bierze ile chce
- transfer po smb przynajmniej 50MB/s, od biedy 45MB/s przeżyję, ale nie
ma mowy o 20MB/s i gorzej
- cena nie ma mieć więcej niż 4 cyfry przed przecinkiem ;)

Czy na prawdę nie można nic takiego kupić w przyzwoitej cenie, a jak już
jest szybki NAS... to się okazuje że to x86 klasy atom/celeron z
linuksem w ładnym pudełku za kosmiczną cenę?

A jeśli się inaczej nie da - to nie widzę przeszkód bym sam sobie zrobił
NAS na np sofcie freenas.org, płycie na atomie albo i nawet core2duo sie
znajdzie jakies wolniejsze, tylko skąd mam wziąć zasilacz, który w idle
nie będzie miał 10W strat własnych i 60% sprawności ?

Niestety te zasilacze które macałem (najlepiej wypadł jeszcze modecom
feel III) majÄ… od 7 do 14W (albo raczej VA) strat w standby i w idle!
Gdy płyta główna (jako jedyne obciążenie) pobierała mi z +12, +5 i +3v
sumarycznie 28W, najlepszy zasilacz z sieci ciągnął 49VA, a niektóre
ponad 60! :/