Jak obczaic kierunek wydmuchu z grafiki?

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Sat 12 Mar 2011 - 21:32:10 MET

  Witam.

  Pytanie: jak rozeznać np. takiej karcie:
http://www.proline.pl/?p=GAINWARD+GTS450+1GB
...albo np. takiej:
http://www.proline.pl/?p=GAINWARD+GTS450+1GS
...takiej:
http://www.proline.pl/?p=ASUS+GTS450+1GB
...lub takiej:
http://www.proline.pl/?p=MSI+N450GTS-M2D1GD5
...skierowany jest przepływ powietrza?

  PODEJRZEWAM że pierwsza i druga spełniają moje potrzeby a trzecia
i czwarta nie, ale... skąd mogę się dowiedzieć, bo ze zdjęć
wynika to umiarkowanie? ;)

  Problem: nieopatrznie kupiłem jakiś czas temu coś o podobnej
konstrukcji:
http://allegro.pl/gf-9800gt-super-1gb-1024-mb-ddr3-256bit-palit-i1500905893.html

  Działać działa, ale zaraz lato przyjdzie i dostanę powtórkę z rozrywki
z zeszłego lata ;)
  Pic w tym, że toto "sieje" ciepłym powietrzem dookoła, a nie wziąłem
tego pod uwagę kiedy kupowałem.
  Przed zakupem pożyczyłem do testu coś w tym stylu:
http://allegro.pl/gainward-geforce-8800-gt-512mb-ddr3-pci-e-gwar-fv-i1503187441.html
...i problemu nie było. Zaznaczam: "czegoś w tym stylu", bo na PCI-E a nie
na PCI i niekoniecznie ten model (ale *duża*).
  Problem polega na tym, że z tyłu karty są dyski - i dwa z nich w warunkach
"letnich" grzeją się za bardzo, a najwyraźniej jest to sprawa właśnie
kierunku wydmuchu powietrza (a raczej jego braku w karcie wymienionej
na początku).
  Karta (nawet duża i "przytykająca" dysk), w której powietrze jest
"odrzucane" do góry (w stronę przeciwną do płyty głównej), najwyraźniej
problemu nie sprawia.
  Ale z kolei konstruktorowi wygodnie jest "przedmuchać" cały radiator,
i teraz jest pytanie - jak wydedukować, czy czasem nie dopuścił
również przepływu "do tyłu" (w stronę przeciwną do złącz DVI/VGA).

  Dyski z przodu obudowy mają lekko wymuszony nadmuch - jest wentylator,
nie ma problemu. O ile oczywiście rzeczona karta nie "sieje" i nie blokuje
odpływu.

  Mam do rozważenia możliwość zakupu czegoś w wymienionej kategorii
(GTS450) - tylko pytanie jak wydedukować obieg powietrza *nie
mając dostępu do karty*?

  Acha, z góry dziękuję za wszelkie pomysły "dlaczego ta karta": nie,
nie muszą być *akurat* te, a coś o założeniach zapodam zaraz
w sąsiednim poście :D

pzdr, Gotfryd