Re: 2 dyski i RAID - robić czy nie robić

Autor: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Wed 09 Mar 2011 - 21:00:47 MET

Dnia Tue, 8 Mar 2011 11:30:03 +0000 (UTC), pioruns napisał(a):

> I właśnie to zamierzam potestować wkrótce. Póki co, przeniosłem swapa z
> Windowsa i Linuksa na drugi dysk, na początkowy obszar. W komputerze jest
> 4GB pamięci. W krytycznych momentach, jak kompresowanie danych, które
> robię 7zipem (wiele procesów naraz) i do tego odpalę jakąś grę, wtedy
> system potrafi sięgnąć do tego swapu.

Ja chyba widać za stary jestem. Żeby jednocześnie grać i kompresować pliki?
:) No ale ja kompresję danych robię jednak rzadko i tylko dwurdzeniowca mam.
:D

> Gdybym nie zdecydował się na RAID, to przeniosę /home i windowsowy
> Documents And Settings na drugi dysk. I partycję z grami;)

Zdrowe podejście. Z przenoszeniem danych użytkownika na inną partycję. :D

> Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
> Najbardziej interesuje mnie RAID-0, ale wtedy musiałbym dokupić trzeci
> dysk, żeby gdzieś trzymać backupy.

Albo być twardzielem... ;D

> Gdybym zrobił RAID-1, to jak realna była by szansa na przyspieszenie
> odczytu?

IMVHO żadna.

(ciach...)
> W BIOSie mam kreator do stworzenia RAID. Na tej płycie, ten kreator,
> stworzy tzw. fakeraid, prawda? Czyli będzie pobierał moc CPU do
> sprawdzania sum kontrolnych? O jakich wartościach użycia mocy CPU może
> być tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobił?

Przy RAID0 i RAID1 nie masz w ogóle do czynienia z takimi rzeczami, jak sumy
kontrolne.

> A sama zasadność posiadania RAID-0 w komputerze domowym - chyba jest
> jednak jej sens. Skoro nowe gry, takie jak Disciples 3 czy Crysis
> potrafią się ładować na moim komputerze kilkadziesiąt sekund. Miło by
> było ten czas skrócić.

Naprawdę robi Ci różnicę te kilkanaście / kilkadziesiąt sekund poczas
ładowania gry? Odpuść sobie wtedy dokonywanie operacji, które często
odwołują się do dysku (ot - kompresja danych na przykład). Jak zdarza Ci się
pracować z dużymi plikami (ja akurat w DTP, czasami obrabiam jakieś pliki
video, często też zdarza mi się przerzucać duże ilości danych na zewnętrzne
dyski) - wtedy zysk z RAID0 jest. O ile pamięta się o płynących z jego
stosowania zagrożeniach - czyli padnie Ci jeden dysk z RAID0 i masz
pozamiatane.

[ Foreman: You are aware of the Hippocratic oath, right? House: The one    ]
[ that starts, "First, do no harm", (...) Yeah. I took a read once. Wasn't ]
[ impressed.            (Gregory House "House M.D. 1x05 Damned If You Do") ]