Re: 2 dyski i RAID - robi czy nie robi

Autor: pioruns <cvbehaf_at_b2.cy>
Data: Tue 08 Mar 2011 - 12:30:03 MET

Dnia Fri, 04 Mar 2011 11:12:42 +0100, januszek napisał(a):

> Rafał Łukawski napisa?(a):

> O owych czasach praca zgrubsza polegala na tym, ze co jakis czas
> ladowalo sie cos z dysku lub zapisywalo sie cos na dysk. Dzis, kiedy na
> raz dziala kilka a czasem nawet kilkanascie aplikacji, i kazda z nich
> praktycznie caly czas cos odczytuje i zapisuje taki raid0 moze byc wrecz
> ograniczeniem. IMO lepiej sie sprawdzi trzymanie systemu, plikow
> tymaczasowych i danych na roznych dyskach.

I właśnie to zamierzam potestować wkrótce. Póki co, przeniosłem swapa z
Windowsa i Linuksa na drugi dysk, na początkowy obszar. W komputerze jest
4GB pamięci. W krytycznych momentach, jak kompresowanie danych, które
robię 7zipem (wiele procesów naraz) i do tego odpalę jakąś grę, wtedy
system potrafi sięgnąć do tego swapu.
Gdybym nie zdecydował się na RAID, to przeniosę /home i windowsowy
Documents And Settings na drugi dysk. I partycję z grami;)

> To jednak zupelnie inne zastosowanie od omawianego raid0 na ktorym stoi
> cale oprogramowanie domowego komputera.

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
Najbardziej interesuje mnie RAID-0, ale wtedy musiałbym dokupić trzeci
dysk, żeby gdzieś trzymać backupy.
Gdybym zrobił RAID-1, to jak realna była by szansa na przyspieszenie
odczytu? Uwzględniając sprzęt, który posiadam:
2xHitachi Deskstar 7K1000 1TB
Processor: AMD Phenom II X4 955 @ 3.20GHz (4 Cores)
Motherboard: ASUS M4A87TD/USB3
Chipset: ATI RX780/RX790

W BIOSie mam kreator do stworzenia RAID. Na tej płycie, ten kreator,
stworzy tzw. fakeraid, prawda? Czyli będzie pobierał moc CPU do
sprawdzania sum kontrolnych? O jakich wartościach użycia mocy CPU może
być tu mowa, gdybym taki RAID-0 czy RAID-1 na tym zrobił?

A sama zasadność posiadania RAID-0 w komputerze domowym - chyba jest
jednak jej sens. Skoro nowe gry, takie jak Disciples 3 czy Crysis
potrafią się ładować na moim komputerze kilkadziesiąt sekund. Miło by
było ten czas skrócić.

Dzięki i pozdrawiam.

--
pozdrawiam,   pioruns