Re: 2 dyski i RAID - robić czy nie robić

Autor: Andrzej Ława <alawa_news_at_lechistan.SPAM_PRECZ.com>
Data: Wed 02 Mar 2011 - 14:42:51 MET

W dniu 27.02.2011 16:31, pioruns pisze:

> Pierwszy dysk z racji ulepszeń (linia C) oraz 32MB cache, jest nieco
> szybszy. Wiem, że RAID powinno się robić przy takich samych modelach
> dysków, jednak zastanawiam się, czy nie udało by się tego nagiąć w tym

Bez przesady...

> przypadku? Jeśli tak, to jaki robić: RAID 0, RAID 1, czy LVM jakiś (nie
> znam się, nie wiem, czy Windows 7 to obsługuje? zamierzam tam
> zainstalować Linuksa i Windows). Czy ze względu na różnice w wydajności
> dysków będzie nadal jakiś przyrost, w porównaniu z zainstalowaniem po
> prostu systemu na szybszym dysku, bez RAID? Proszę o wasze opinie i
> podpowiedzi.

A co chcesz uzyskać, bo wersje macierzy, o które się pytasz, służą do
skrajnie odmiennych celów.

Jeśli chcesz mieć jeden duży dysk (JBOD) - łączysz dwa dyski w jeden
duży. Ale generalnie nie polecam, bo jak ci jeden padnie, to ryzykujesz
utratę wszystkich danych.

RAID0 to tzw. stripping - dostajesz jeden duży dysk
zapisywany/odczytywany "na zmianę". Tego zdecydowanie nie polecam, bo
nie dość, że zysk często będzie tylko teoretyczny, to jeszcze padnięcie
jednego dysku _gwarantuje_ utratę wszystkich danych.

Z kolei RAID1 to praca dysków w tandemie i głównym celem tego
rozwiązania jest zabezpieczenie danych przed awarią sprzętu. W
zależności od okoliczności i implementacji możesz mieć zysk na odczycie
jak w RAID0 (tak samo teoretyczny) lub ryzyko spowolnienia przy
zapisywaniu (przy rozwiązaniu stricte programowym).