Re: Monitor-wzrok

Autor: GLaF <glaf_at_niema.takiego.numeru.pl>
Data: Sun 06 Feb 2011 - 00:35:50 MET

Dnia Sun, 30 Jan 2011 13:58:35 -0800 (PST), yarroll napisał(a):

> Jaki parametr jest najważniejszy żeby monitor był najbardziej
> "przyjazny dla użytkownika"?

Jest wiele. Zakładam, że interesują Cię monitory LCD.
1. Minimalna jasność bieli. Im niżej można zjechać z jasnością
podświetlenia tym lepiej. Wiele monitorów Eizo na to pozwala. Być może też
monitory z podświetleniem LED. Niektóre monitory oszukują i od pewnej
jasności zjeżdżają z kontrastem, a od tego obraz staje się nieostry i męczy
wzrok.
2. Kąty widzenia. Jest bardzo męczące, jeśli każda zmiana pozycji powoduje
zmianę odcienia obrazu. A nawet jak siedzisz nieruchomo, to na wielu
TN-kach góra ekranu mieni się na różowo, a dół na niebiesko (lub na
odwrót), to też męczy wzrok.
3. Mruganie świetlówek. W kiepskich monitorach świetlówki mrugają jak są
przyciemnione.
4. Odblaski. Jeśli w pomieszczeniu nie masz bardzo dobrze ustawionego
oświetlenia, to nie kupuj matryc typu glare.
5. Kolor ramki. Najlepiej jak jest jasna, ale nie błyszcząca. Ciemna ramka
daje zbyt duży kontrast z na ogół jasną zawartością ekranu i może to być
męczące.
6. "Iskrząca się zieleń". Na niektórych MVA podobno niektóre odcienie
zielonego jakby się iskrzą i sprawia to dyskomfort. Na własne oczy tego nie
widziałem, więc nie będę opisywał, mam PVA.
7. Za mały lub za duży piksel. Kwestia indywidualna, ja wolę duży piksel.
Pamiętaj, że monitor musi pracować w natywnej rozdzielczości, inaczej jest
kaszana.

Mam dość wrażliwy wzrok, więc wiele osób może nie zauważać mankamentów,
które opisałem.

--
GLaF