Zewnętrzny magazyn danych

Autor: Paweł <brop_at_wp.pl>
Data: Mon 29 Nov 2010 - 21:27:16 MET

Witam
Poszukuję efektywnego systemu zabezpieczenia swoich prywatnych danych, które
magazynuje obecnie na dysku SATA II w komputerze, okazyjnie dołączanym dysku
PATA (przez otwarcie obudowy i podpięcie taśmy IDE ATA) i płytach DVD.
Chciałbym to wszystko zrzucić na jeden pojemny dysk ok 2 TB - żeby i na
przyszłość wystarczyło :)
Ponieważ mój komputer stoi na blacie mojego biurka i jest narażony na
okazyjne poruszanie np. przy czyszczeniu blatu z kurzu itd. - to
stwierdziłem, że najrozsądniej będzie kupić pojemny dysk i okazjonalnie
zgrywać na niego dane, a potem przechowywać go w bezpiecznym miejscu. Ze
względu na niski stosunek cena/pojemność dla dysków SSD chcę kupić
tradycyjny dysk magnetyczny.

Szukam zewnętrznego rozwiązania, które posiada możliwość
podpięcia/odłączenia dysku podczas pracy systemu (tzw. hot-swap) dla dysku
SATA i możliwość równoczesnego lub naprzemiennego podłączenia dysku PATA
(wtedy PATA oczywiście bez hotswap).

Zastanawiam się jedynie jaki wybrać sposób podłączania go do komputera. Mam
kilka typów:
1. Wewnętrzna kieszen w zatoce 5,25 ", np. tego typu:
http://www.komputronik.pl/index.php/product/95300/Sprzet_komputerowy/Podzespoly_PC/Kieszen_Welland_ME_751.html
Tylko czy są takie co obsłużą dyski SATA i PATA?
2. Stacja dokująca z komunikacją eSATA, np:
http://www.benchmark.pl/aktualnosci/E-SATA_w_stacji_dokujacej_Media-Tech-16510.html
Nawet fajna, bo można dostać dodatki w postaci czytnika kart i dodatkowe
porty USB pod ręką. Tyle, że ta wg recenzji ma ograniczenia pojemności
dysków i obsłiugę tylko systemów 32-bit (ja mam x64). I znów bez możliwości
podpięcia PATA :-/
3. Dedykowany zewnętrzny dysk eSATA o dużej pojemności, np.:
http://www.emarket.pl/pricelist/item.aspx?PID=C7740093
Niestety tu raczej nie będzie można zamontować większego dysku "kiedyś tam",
trzeba wymieniać całe urządzenie. Kwestia PATA wiadomo, że nie istnieje.

Sam skłaniam się ku opcji nr 2, ze względu na potencjalne duże możliwości i
perspektywiczne wykorzystanie (aczkolwiek przytoczony link to jedynie
demonstrator).

Co waszym zdaniem było by najlepszym rozwiązaniem uwzględniając
bezpieczeństwo przechowywania danych, wygodę korzystania (szybkość
transmisji danych) i jakość wykonania?

Pozdrawiam
Paweł