Re: Laptop 24h/dobe

Autor: Tomasz Finke <tom_at_ict.pwr.wroc.pl>
Data: Tue 16 Nov 2010 - 12:08:29 MET

W dniu 2010-11-16 09:38, TM pisze:

> Przejrzalem archiwum grupy i nie znalazlem podobnego watku. Pytanie
> brzmi: czy ktos uzywa laptopa jako serwer plikow, www, poczty, itp.?

Od 25 miesięcy używam starego Thinkpada T23 jako serwer odczytujący
dane ze stacji pogodowej przez RS-232 i kopiujący je przez Internet
na inny serwer w celu prezentacji danych. Laptop jest włączony
non-stop, ma ustawione na stałe maksymalne oszczędzanie energii i
z zamkniętą pokrywą pobiera około 9W, przy braku zasilania jest
w stanie przetrwać 6-7 godzin.

> pozostaje niewylaczanie laptopa. No i pytania .. obawiac sie czegos w
> zwiazku z calodobowym dzialaniem laptopa?

Po 15 miesiącach pracy non-stop padł mi dysk Hitachi Travelstar. To
stało się akurat w Boże Narodzenie, dlatego dopiero po ~4 godzinach
zauważyłem, że nie ma nowych danych o pogodzie, a laptop bez przerwy
stuka głowicą i jest bardzo gorący. Gdyby pozostawał w tym stanie
dłużej, to mógłby się przegrzać, ale Thinkpady po przekroczeniu
temperatury granicznej wyłączają zasilanie, żeby się trwale nie
uszkodzić. Z braku innego dysku pod ręką uruchomiłem na nim na szybko
Linuksa z pendrive (DSL), na którym działa do teraz. Laptop nie ma
już żadnych części ruchomych, a wentylator włącza się tylko
w największe upały, kiedy temperatura w komórce, gdzie stoi, przekracza
26 stopni. Myślę, że zagrożenie związane z jego użytkowaniem nie jest
większe niż dla domowego routera wi-fi.

T.