Re: Pytanie o sens stosowania SSD

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Mon 08 Nov 2010 - 18:51:35 MET

W dniu 07.11.2010 18:53, Marek pisze:
> W totka nie wygrałem :-) Macierz na SSD zrujnowałaby mnie póki co. Wobec tego o cenę też chodzi. Nie chcę wywalić kilku tys. zł po to aby przekonać się, że to jeszcze nie czas na technologię SSD ...

Ale po co stawiać macierz na SSD, skoro już jeden SSD jest
szybszy od macierzy zwykłych dysków magnetycznych? :)

> A w jaki sposób to możliwe, że SSD z transferem 240...280 daje "kopa" względem "starego" rozwiązania na HDD dającego 260M dla R/W? Chodzi o czasy dostępu? Nie biorę pod uwagę SSD w cenach 2 tys. zł i

Mówisz o transferze sekwencyjnym. Takie coś ma miejsce raczej
*rzadko*. Zazwyczaj komputery realizują dostępy losowe.

> Właśnie dlatego pod pojęciem transferu (nazwijmy "odczuwalnego") chciałbym zawrzeć wszystkie niuanse obu technologii - bez wnikania czy dłuższy czas dostępu coś spowalnia czy inna przypadłość.

Nie da się zawrzeć wszystkiego pod hasłem "transfer". To tak,
jakbyś chciał prędkość samochodu liczyć bez uwzględnienia
zmiennego natężenia ruchu i wpływu co chwilę przeprogramowy-
wanych świateł.

Charakter dostępu do dysku zależy od wykonywanej pracy.
Obróbka wideo czy dźwięku to raczej charakter sekwencyjny,
inne zadania -- głównie losowy.

> Nawet Velociraptory? :-) One mają 2x wolniejszy transfer od popularnych Samsungów F3 (większość serii). Trudno jest ich użyć do takich porównań. Mają jedynie krótsze czasy dostępu bo szybciej się kręcą.

No i sam widzisz, że transfer nic nie mówi. Bo te Raptory
mają pewnie znacznie krótsze czasy dostępu i w realnych
zastosowaniach są duuużo szybsze...

> Powiedz mi jeszcze czy w normalnej pracy biurowej lecz w bardziej zaawansowanych przypadkach niż pisanie listów, czyli praca z DTP, grafiką, czy jakieś CADy itp ale nie serwery i bazy, szybkość
> dostępu losowego ma duże znaczenie?

Duże. CAD i DTP -- kluczowe nawet, rzekłbym. Grafika już
mniej, ale nie pomijalne na pewno.

|                 |  Politechnika Śląska                   |