Re: Went zasilacza za wolno kręci

Autor: BartekK <sibi_at_NOSPAMdrut.org>
Data: Sat 30 Oct 2010 - 23:32:22 MET DST

W dniu 2010-10-30 15:46, Lagod pisze:
> Jak zmusić wentylator zasilacza do żwawszej pracy, by mi trochę obudowę
> wywietrzyć?
Wentylator w zasilaczu wieje tak mocno, jak potrzeba by utrzymać
odpowiedniÄ… temperaturÄ™ w tym zasilaczu. Skoro wieje wolno, to w
zasilaczu masz chłodno. Skoro w reszcie komputera masz gorąco, to znaczy
że wentylator z zasilacza ci tego ciepła z reszty obudowy nie zabiera
(nie podgrzewa wnętrza zasilacza, co by spowodowało przyspieszenie
wentylatora). Prawdopodobnie wentylator zasilacza ciÄ…gnie ci powietrze
chłodniejsze najbliższą kratką (pewnie tą z tyłu obudowy, przewidzianą
na wentylator) z zewnętrza, przerzuca przez zasilacz i wyrzuca na
zewnątrz, bez ciągnięcia powietrza z reszty obudowy. Przyspieszenie tego
wentylatora w takim razie nic ci nie da!

Podciśnienie wywołane wentylatorem w zasilaczu spowoduje wpływ powietrza
zawsze po najmniejszej linii oporu, skoro np przód/dół obudowy to małe
dziurki z dużymi oporami przepływu, to powietrze popłynie przez wielką
dziurę zaraz pod zasilaczem... Gdyby tam był drugi wentylator, który też
by wymuszał podciśnienie/przepływ, to by powietrze z reszty obudowy było
wymieniane lepiej.

> w obudowie gorÄ…co jak w piekarniku, wszystko parzy (grafika chipset na
> płycie) ram też dość ciepły, wentylator cpu chodzi ciągle na 2900
> obr/min a procesor ma 50oC (niekręcony Intel E8640)
>
> Bez sensu kupować dodatkowy wentylator obudowy, skoro ten z zasilacza
> mógł by spełnić jego funkcję.
> Zaznaczam, że SpeedFan nie obsługuje mojej płyty, Asus P5B-V.
>
> A może jakiś soft do wejścia w ustawienia tego zasilacza, tylko czy to w
> ogóle możliwe by zrobić coś takiego?
Nie ma takiej możliwości. Na szczęście, na razie, zasilacze nie są
programowalne ani obsługiwane i konfigurowalne "cyfrowo" z zewnątrz.
Jeśli na prawdę musisz takie modyfikacje robić, to musiałbyś przerobić
drutologię podłączenia wentylatora w zasilaczu. Bez sensu, i szkoda psuć
dobrą robotę konstruktorów.
Kup drugi wentylator do obudowy, pewnie wystarczy ci jakikolwiek
najcichszy, będzie prościej i bardziej niezawodnie, i ciszej - dwa jak
największe wentylatory po 400rpm robią więcej przepływu i mniej hałasu,
niż jeden 800rpm