Re: Cicha karta graficzna?

Autor: .Peeter <peeter993_at_nospam.gazeta.pl>
Data: Mon 18 Oct 2010 - 19:28:51 MET DST

"Samotnik" wrote:
> a) nadawała się do gier - niekoniecznie jakichś nowości, ale niech coś
> potrafi (1920x1080)
> b) była cicha.

Mój ostatni zakup - EVGA GTX460 768MB SC z referencyjnym chłodzeniem:
zaskakująco cicha, choć nie bezszelestna. W teście porównawczym z innymi
kartami z rodziny wypadła na równi z Gigabyte GTX460 1GB z ichnim
chłodzeniem, więc do wyboru do koloru, choć ja wziąłem EVGA z dwóch
powodów - przyzwyczajenie i podniesione taktowania. No i wersja 768MB
SC spokojnie sobie radzi w mojej rozdziałce. I tak, nadaje się do nowości.

Co ciekawe - GTX460 jest mocniejszy od GTX260, którego miałem wcześniej,
mniejszy, znacznie chłodniejszy (karta ma 33 stopnie w idle), mniej prądożerny,
a przede wszystkim znacznie cichszy. Coś jak GTX260 po spowolnieniu wentyla
sporo poniżej prędkości domyślnej.

Żeby nie było, że coś mi zagłusza kartę i dlatego wydaje mi się, że jest cicha:
Konfig chłodzenia: skrzynka Fractal Design Define R2 - wyłożona fabrycznymi
matami, z filtrami, fajna i dość szczelna, na CPU wentylator w idle nie przekracza
900RPM, z tyłu jest 1x Noctua P12 @900RPM, z przodu 2x Fractal Design
120mm silent series 1000RPM nominalnie, podpięte na 5v, więc pewnie
500RPM nie osiągają. Zasiłka Tagan U33II 600W, montowany na dole budy.
GTX260 było w tym setupie wyraźnie słychać, teraz zrobiło się zdecydowanie
ciszej i chłodniej. Nawet się zastanawiam, czy nie zamienić tylnego wentyla
na kolejnego Fractala @ 5v...

> Rozumiem, że wiatraki na kartach kręcą się również ze zmienną prędkością?

Tak, pod obciążeniem przyśpieszają, jedne mocniej, drugie słabiej...

Pozdrawiam
.Peeter