Re: Domowy NAS i przyległości

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Tue 14 Sep 2010 - 17:05:46 MET DST

On 2010-09-14 10:52, Marx wrote:
> Z wymienionych wad najpoważniejsze to hałas, pobierana energia i przede
> wszystkim cena. W zasadzie możliwości są takie:
> 1) najtaniej - stary pecet na linuxie, można skonfigurować co się chce,
> ale może miec za niską wydajność, duży pobór mocy i hałas.

No własnie, duży pobór mocy oznacza, że nie bedzie on tani

> 2) NAS - są i tanie i drogie, ale ich możliwości są ograniczone.
> 3) nowy pecet - najdroższe ale i najlepsze rozwiązanie pod względem
> możliwości. Hałas można mocno ograniczyć (ciche podzespoły, dobra
> obudowa itp), niestety zużycie energii będzie większe niż w/w rozwiązaniach
> Jak dla mnie to takie urządzenie musi mieć linuxa, bo moje potrzeby co
> do funkcji przez niego pełnionych zmieniają się w czasie (ostatnio np
> doszedł leafnode do newsów, chwilę wcześniej karta DVB-S2 wymusiła
> instalacje VDR).

Wszystko zależy do czego chcesz tego uzywać, jeżeli chcesz mieć duzo
dysków, miejsca, zajebiscie szybki i do tego nieograniczone mozliwosci
manipulacji softem - Atom (miniITx) + chenbro na 4 dyski hotswap
zalatwia sprawe /sa inne troche tansze obudowy, w tej chwili nazw nie
pamietam/.
- malo pradu pobiera - ok 30-35W z 5 dyskami i CDRom
- szybkie, de fakto najdrozsze qnapy oparte sa na Atomie
- elastycznosc - dosc latwa instalacja wszystkiego /zalezy od
dystrybucji i raczej kompatybilnosc ze wszystkim/ native linux raczej
zawsze obsluzy wiecej niz dedykowany nas

Ok, zabawa w chenbro + miniItx nie jest najtansza, ale gdy oczekuje sie
szybkosci i 4 dyskow, zdecydowanie tansze jest to od QNAP.

pozdr.

--
Szybko i tanio - http://luktronik.pl/