Re: [OT] Czy jest patent na bezbolesne pozbycie sie RAID 0?

Autor: maX <aver_at_interia.pl>
Data: Sun 12 Sep 2010 - 14:25:41 MET DST

news:2010090117221800@grush.one.pl...

> [...]
> podczas ładowania kolejnych poziomów skomplikowanej graficz-
> nie gry korzystającej z dużych tekstur. Ale nie będzie żad-
> nego przyspieszenia przy oglądaniu stron WWW, pisaniu tekstu
> w edytorze, tworzeniu prezentacji na wykład czy wystąpienia,
> a nawet podczas samej gry we wspomnianą grę -- bo nośniki
> danych wtedy powinny być i najczęściej są *nieużywane*.
> A do tego normalny, rozsądny użytkownik spędza większość
> czasu przy komputerze albo przyswajając treści, ale przele-
> wając je na ekran myszką lub klawiaturą. A tego żaden RAID

Najlepiej jak każdy sobie sam przetestuje czy warto czy nie.

> Backup na tych samych dyskach, co macierz? Czy zdajesz
> sobie sprawę z tego, jak idiotyczne rozwiązanie właśnie
> zaproponowałeś? :)

Pisałem o sytuacji gdy na RAID-0 przeznaczono tylko część obu dysków. Wtedy,
jak któryś szlag trafi i cała macierz sie posypie, to na pozostałej części
drugiego dysku (leżącej poza macierzą) powinny byc standardowe partycje
(tylko pierwsza, post-raidowa, część dysku to będzie nieczytelny mish-mash).
A najlepiej to, jak pisałem, zastosować tzw. Matrix RAID (choć to jest
dostępne chyba tylko na chipsetach Intela):
http://pl.wikipedia.org/wiki/RAID#Matrix_RAID
Wtedy z pierwszych połówek obu dysków tworzy się RAID-0, a z drugich połówek
RAID-1 (oczywiście to może też być np. 2x80% + 2x20%). To rozwiązanie
pozwala nam mieć jednocześnie zalety zarówno RAID-0 jaki i RAID-1, ale przy
posiadaniu tylko dwóch dysków (nie trzeba oddzielnego trzeciego dysku na
backupy).