Re: zestaw pod sprzęt pod mały serwer

Autor: Maciek <babcia_at_jewish.org.pl>
Data: Fri 27 Aug 2010 - 09:08:14 MET DST

Dnia 2010-08-26, o godz. 23:35:54
RD <rd@grupy.com1> napisał(a):

> W dniu 2010-08-25 11:12, Maciek Babcia Dobosz pisze:
>
> Na wstępie napiszę, że chyba jest to jedna z nielicznych odpowiedzi
> - sensownych - w tym wątku. Dziękuję ;-)

Ju welkam ;-) Jeszce pytanie ile kasy chcesz na serwer wydać?

> Nie skonkretyzowałem swojego pytania, ponieważ pomyślałem, że nikt
> nie będzie pytał o pomoc w doborze sprzętu do serwera www/mail, który
> nie potrzebuje RAID i będzie serwerem do zabawy. To wielu robi na

Ciężko samemu wykoncypować co inny ma na myśli stąd było moje pytanie.
Wbrew pozorom sytuacje gdy jest jeden dysk i np. częste backupy nie
jest czymś rzadko spotykanym - zwłaszcza gdy serwer to zwykły PC.
Prawdziwi twardziele nie robią nawet backupów ;-)

> tym, co mają i nie pytają wówczas o nic. Ale chyba się myliłem, więc:
> Jest to niewielki hosting, w tej chwili kilkadziesiąt domen,
> kilkaset kont e-mail, kilkanaście serwisów www i kilka sklepów
> internetowych. Bezpieczeństwo danych jest istotne - RAID.

No to jak RAID konieczny to chyba jakiś kontroler? Niestety nie używam
juz od dośc dawna FreeBSD i nie orientuję się czy jest w nim coś
podobnego do linuxowego mdadm. Jeśli musi być kontroler sprzętowy to
zapomnij o wszelakich tanich win-raidach wbudowanych w płytę. To
rozwiązania mieszane które wuymagają takze dedykowanej obsługi po
stronei sytemu. A ta obsługa jest zwykle dla Windows. Czasami dla
linuxa. Z FreeBSD raczej kiepsko.

> Na końcu mojego posta wymieniam Della 2650, ale też informuję o
> tym, dlaczego go nie wybieram. Sugeruję sprzęt, który mnie
> interesował, ale z racji braku możliwości (chyba?) zastąpienia
> zainstalowanych dysków SCSI
> - dyskami SATA, zrezygnowałem.

Niestety zwykle serwery sa dostosowane do jednego rodzaju dysków i
wymina SCSI na SATA nei wchodzi w grę. Ale możesz spróbować poszukać
serwera który ma dyski SATA. Np widzę na Alledrogo za ~900 Dell
PowerEdge SC1435 z dyskami SATA. Z prockiem AMD ale to chyba nie
problem? Jakiś pod koniec zeszłego roku kupowałem dla znajomego serwer
TYAN pod bibliotekę zdjęć - serwer 1U z 4 dyskami po 1,5TB wyszło coś
koło 4000PLN z gwarancją 36 miesięcy.

> Raczej myślę o komponentach PC w obudowie ATX (ale rack). Niemniej
> tylko dlatego, że poleasingowe serwery wydają mi się wysłużone, a
> kwestię dysków już wspominałem. Zatem szukam propozycji pod potrzeby
> w/w hostingu (os FreeBSD).

Hm.... Ja bym, brał poleasingowy. Jeśli serwer ma 3 lata a jest znanej
firmy to zwykle działa bez problemów. A że są tanie to można kupić 2
sztuki (nawet bez dysków, procesorów i pamięci) i mieć swoisty zapas
Składak może działać róznie. Niekoniecznie konkretne elementy mogą
wytrzymać ciągła pracę i zwykle wyższą temperaturę bo może się okazać
że w szafie jest mało miejsca a wentylacja nie za sprawna.

> Obecnie są 80Gb i brakuje co najmniej drugie tyle, stąd interesuję
> się dyskami SATA, które są relatywnie tanie - np. 2x500Gb.

Zwróć uwagę na dyski by nie były to najtańsze modele a raczej wersje
serwerowe przewidywane do długotrwałej ciągłej pracy.

Zdrówko