Wentylator do obudowy 120x120mm

Autor: Maciek - Wally <kolul_at_o2.pl>
Data: Thu 22 Jul 2010 - 18:24:18 MET DST

Witam,

Temat myślę mocno "na czasie".

Upały zmusiły mnie do zakupu wiatraczka, który wyciągałby nagrzane
powietrze z obudowy (do tej pory polegałem w tej roli tylko na zasilaczu
ze 140mm wentylatorem). Wprawdzie całe chłodzenie spokojnie "daje radę"
i wszystkie temperatury są jak najbardziej OK, denerwuje mnie jednak że
w celu uzyskania takiego stanu wszystkie wiatraczki pracują na wyższych
niż normalnie obrotach. Przyzwyczaiłem się do ciszy, a tu nie ma zmiłuj ;)

Wykoncypowałem, że jeżeli uda mi się kupić CICHY dodatkowy wiatrak do
obudowy (wypychający z niej gorące powietrze), być może zysk "cichości"
spowodowany wolniejszymi obrotami wentylatorów na CPU i GPU będzie
większy niż strata wynikająca z dodania kolejnego wiatraczka... Mam rację?

Jako że dodatkowy wentylator z założenia kupuję tylko w celu używania go
w upały, nie chcę wydawać zbyt dużo. Wybrałem dwa takie wentylatory:

http://www.komputronik.pl/index.php/product/49272/Podzespo_y_PC/Ch_odzenie/Scythe_Slip_Stream_120_mm_800_obr_-min_.html

http://www.komputronik.pl/index.php/product/59627/Podzespo_y_PC/Ch_odzenie/SilentiumPC_Zephyr_120_mm.html

Oba akceptowalne cenowo, z dobrymi opiniami. Ten Scythe cichszy, jednak
czy 800rpm nie będzie za mało w porównaniu do 1100rpm Zephyra? A może
nie ma różnicy (w końcu nie tylko ilość obrotów jest ważna, ale i sama
konstrukcja Å‚opatek)?

Przy okazji zadam pytanie - jak działa PWM w tego typu wentylatorach
(np. w takim Chieftecu:
http://www.komputronik.pl/index.php/product/64940/Podzespo_y_PC/Ch_odzenie/Chieftec_cooler_120_mm_o_ysko_kulkowe_PWM_.html
)? Na podstawie jakiej temperatury odbywa się sterowanie szybkością
obrotów? Potrzebny jest jakiś dodatkowy czujnik?

Ostatnie pytanie dotyczy podłączenia wentylatora do płyty głównej.
Wszystkie wybrane przeze mnie wentylatory podłącza się wtyczką 3-pinową.
Moja płyta Gigabyte'a posiada aktualnie kilka wolnych złącz tego typu.
Przeglądając schematy elektryczne w instrukcji do płyty zauważyłem, że
nie sÄ… one jednak identyczne. I tak:

SYS_FAN1, SYS_FAN3 i PWR_FAN mają następujący układ pinów:
GND, +12V, SENSE (czyli uziemnienie, zasilanie i... no właśnie co to
jest SENSE w tym kontekście?)

Natomiast NB_FAN ma układ następujący:
GND, +12V, NC (czyli tak samo jak poprzednie, tylko zamiast SENSE jest
NC - Not Connected??)

Jak widać, różnica jest w ostatnim pinie. Do którego złącza należy więc
podłączyć taki wiatraczek?

Uff, post był długi dlatego dziękuję za wytrwałość. I oczywiście za
udzielonÄ… pomoc.

--
Pozdrawiam,
Maciek