Re: Jaki jest sens stosowania dysków SSD?

Autor: Marek <brak_at_email.com>
Data: Wed 19 May 2010 - 18:32:19 MET DST

Dnia Wed, 19 May 2010 15:07:41 +0200, Norbert napisał(a):

> Jak to nie mialy niczego instalowanego? Korzystasz z komputera z golym
> systemem?

No tak - posługiwanie się skrótami myślowymi prowadzi do nieporozumień...
Nie miały niczego instalowanego poza tym co już było wcześniej
zainstalowane i nie sprawiało żadnych problemów. Nic więcej nie zostało
zainstalowane a problemy same przyszły bo zawsze przychodzą gdy nie robi
sie reinstalek raz na rok, dwa...

> Trudno rzec, ja system instaluje raz na dwa-trzy lata lub gdy mam awarie
> podzespolu (ostatnio dysk mi padl, ale udalo sie system przerzucic bez
> reinstalacji), a softu mam ogromne ilosci poinstalowane (menu start ma do 3
> kolumn ;-) i nie zauwazam jakiegos znacznego zamulania.

Hmmm... a ja mam bardzo różne obserwacje. W zasadzie pod XP nigdy nie
zdarzyło mi się aby pracował sprawnie dłużej niż 2 lata. Tzn. nie ma
jakiejś daty w kalendarzu kiedy coś zaczyna spowalniać. Dzieje się to
stopniowo przez długi czas coraz bardziej.

> Za to moze to robic rootkit lub trojan.

Tylko jak obciążyć komputer i nie wykazać tego w pomiarach? Pytam trochę
teoretycznie gdyż wirusa itp. od lat nie widziałem. KIS jest bardzo
skutecznym softem - nie sądzę aby sprzęt od lat łapał w kółko te same
wirusy powodujące te same zachowania i dopiero po roku czy dwóch.

> Raz mnie rootkit dopadl, nod32
> przepuscil, caly weekend walczylem z gownem, potem zglosilem do eseta i po
> kilku godzinach rootkit zostal wykryty w pliku, ktory mnie zarazil. No i
> wtedy, gdy ten rootkit hasal komp naprawde zachowywal sie bardzo dziwnie, w
> tym takze byl zamulony i np. aplikacje sie samoczynnie zamykaly.

Tak, ale to stało się nagle, prawda? Wtedy można nabrać przekonania co jest
grane.

> Jesli po reinstalacji sa dokladnie te same aplikacje i nie mula to przyczyna
> nie lezy raczej w aplikacjach.

No właśnie ... w systemie też nie, w porządku na dysku również nie, w
wirusach na 95% też nie więc brak motywacji CPU do dalszej współpracy
pozostaje :-D

> Obciazenie moze sie rozkladac pomiedzy wszystkie procesy, bo de facto hook
> dziala w konktekscie kazdego procesu.

Tylko prawie wszystkie pokazują 0. Jeśli jest to nawet średnio 0.5 * ilość
procesów = 10% maksymalnie.

> Jednak jesli _calkowite_ obciazenie procka tez jest niskie to coraz bardziej
> wyglada na rootkita, ktory po prostu oszukuje system podstawiajac falszywe
> dane pod funkcje odczytujace obciazenie proca.

KIS w końcu wykryłby go. Kiedyś zawziąłem się i skanowałem dysk i w trybie
awaryjnym i w zewnętrznym komputerze - czysto. Takie rzeczy to rutynowe
działania. Gdybym tego nie zrobił to nie zanudzałbym Ciebie pytaniami :-)

> A jak z temperaturami rdzeni?

Hmmm... a to dałeś mi do myślenia. Kierunek myślenia, którego nie
uwzględniłem. Nie wiem. Zresztą nie wiem czy da się to sprawdzić na starym
laptopie inaczej jak w biosie. Znasz jakieś narzędzie?

> Czy wentylator kreci mocniej niz po instalacji?

To z pewnością nie - przynajmniej na moim sprzęcie nie.