Re: Dwuramienne dyski twarde.

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sun 09 May 2010 - 04:03:04 MET DST

"Michal AKA Miki" hs4vu8$pkl$1@inews.gazeta.pl

> No chyba nie do konca....
> Poczytaj:
> http://www.pcguide.com/ref/hdd/op/actServo-c.html

> opisana jest tutaj metoda, jaka jest uzywana do pozycjonowania glowicy na dysku.

Chyba co najmniej dwie metody są opisane.
(jedna -- prehistoryczna)

> [...]
> odczytuje... Jesli odczyta ja w spodziewanym miejscu, to jest OK (i mozna odczytac/zapisac dane), jesli w spodziewanym miejscu nie
> ma spodziewanych informacji pozycjonujacych, to przeprowadza proces pozycjonowania.

> Problem w tym, ze 2 niezalezne glowice, to 2 niezalezne systemy pozycjonowania.. a co za tym idzie - 2 niezalezne systemy
> odczytu/zapisu danych... Jedna glowica nie moze odczytac danych z drugiej, poniewaz musi sie niezaleznie pozycjonowac... Czyli
> moga sie nadpisywac, nachodzic na siebie częściowo, itp...

Mogą się nadpisać -- dokładnie tak samo może się nadpisać jednoramienna głowica.
(i czasami się nadpisuje -- zapomnij o wyłączeniu notebooka i zbiegnij (po schodach)
radośnie (w podskokach) -- ja tak zbiegałem niedawno, ale mnie ,,obudziły'' odgłosy
dobywające się z plecaka, więc zatrzymałem się) a zobaczysz, że dysk (zapis) oberwał. :)

Dwuramienne są dziwolągiem, który może uda się sprzedać, a może nie uda.
Ja suwmiarką (zanim przeczytałem Twój post -- nie z powodu Twego postu)
zmierzyłem dyski, aby wiedzieć, czy mogę sobie wstawić upragnionego
momentusa. Dysk z dwoma ramionami byłby eksperymentem niebezpiecznym
z marketingowej strony. Ludzie baliby się i rozmiarów (byłby nieco
dłuższy) i zawodności, i w ogóle nowości. Do notebooka może nie
wejść, a do stacjonarnego można dać RAIDy... No i trzeba jakoś
zsynchronizować te operacje -- sporo zachodu a zysk być może mierny.
Ci, którym zależy na czasie, zbudują RAIDy z dowolnych dysków, mając
gwarancję niezawodności lepszej niż przy eksperymencie, zaś innym nie
zależy na czasie, ale zależy na cenie. Dwuramienne byłyby na początku
bardzo drogie. Kto z kupujących (jaki procent) zwraca uwagę na czas
dostępu (liczony na wiele sposobów) czy transfer (także różnie liczony)
zamiast tylko na pojemność i cenę? Zaawansowani wybiorą sprawdzone
rozwiązanie, zaś inni wybiorą tanie. :)

Co więcej -- można by podzielić głowice: na jednym ramieniu te talerze,
na innym inne lub na tym ramieniu te cylindry (początek dysku) na drugim
inne (koniec dysku) lub jeszcze inaczej. IMO problem leży po stronie
marketingu i nienaturalnych gabarytów, nie techniki.

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'