Re: Jak się zabezpieczyć przed wypaleniem HDD?

Autor: AA <a_at_a.pl>
Data: Fri 07 May 2010 - 21:54:49 MET DST

> Ten komp pełni funkcję archiwizacyjną (stąd RAID 1),
> tzn. jest tam przechowywany dzienny i tygodniowy backup z innych
> serwerów,
> w innej lokalizacji.

W lokalizacji roboczej utrzymujesz egzemplarz danych roboczy + lokalnie
na dyskach backup (lub na dodatkowym serwerze z RAID1/RAID10)

W lokalizacji zapasowej backup, ktory opisales.

Jednoczesna awaria w 2 miejscach jest bardzo malo prawdopodobna.

Jezeli obie lokalizacje sa na tyle bliskie, ze wyladowanie atmosferyczne
moze jednak spowodowac negatywne skutki w obu miejscach, zostaje
znalezienie bardziej odleglego miejsca lub uzywanie nosnikow wymiennych,
a dokladnie wyciagalnych (tasma, pendrive a nawet dysk)

Wazna sprawa - trzeba sprawdzac co jakis czas uzytecznosc backupow. Bo
mozna sie zabezpieczyc na wiele sposobow, a biada gdy zaden nie pomoze...

Warto tez testowac RAID-a - kontrolery potrafia platac rozne niespodzianki.

> Wydaje mi się,
> że potrzebny byłby mi taki stabilizator napięcia (albo dodatkowa
> dioda)
> pomiędzy zasilaczem,
> a dyskami.

W stacjach radiowych, w szpitalach uzywa(-lo) sie UPS z transformatorem.
Trafo dosyc opornie przenosi impulsy ze strony sieci energetycznej i
daje separacje galwaniczna. Ale nie pomaga na kiepski zasilacz w serwerze.
Tylko trafo to ciezar, koszt, straty - teraz najnowsze UPS sa bardzo
wyrafinowane i juz malo kto wybiera transformatorowe - tylko tam, gdzie
sa rygorystyczne (lub stare) przepisy, normy, przyzwyczajenia.

> A z innej beczki,
> to statystycznie rzecz biorąc,
> z jakiego powodu najczęściej padają zasilacze?

Kiepska konstrukcja (tanie), ujawniajaca swe wady w sytuacjach skrajnych
- przeciazenia, wlaczenia zasilania, wysoka temperatura. Ale to bardziej
zasilacze klasy desktop.

Z licznej probki zasilaczy serwerowych - sa konstrukcje, ktore nie
padaja, po prostu pracuja i to caly czas. Nie przesadze jak napisze, ze
na 300 sztuk padl jeden przez kilka lat. Ale bywaja i takie ze ta
statystyka wynosi 3/100. Przypadek 3/10 w kilka miesiecy producent
kwalifikuje juz jako wadliwa seria i sie wstydzi.

AA