Re: Zasilanie PoE na dużej odległości - większy zasilacz?

Autor: Marek <brak_at_email.com>
Data: Sun 25 Apr 2010 - 11:44:14 MET DST

W dniu 2010-04-25 09:59, Olek pisze:
> Witam.
> Mam taki problem otóż na dachu stoi sobie APek z anteną i łączy się z
> domowym routerem kablem ca 80m. Wszystko działa OK ale czasami sie
> zdarzy, że APek wiesza sie. Nie pytajcie jaki to i że pewnie gówno -
> sprawdzałem go na krótko i działa bez zarzutu. Podejrzewam że na tak
> dużej odległości firmowy zasilacz jest zwyczajnie za słaby i dociera
> zbyt małe napięcie.
>
> Jest to zasilacz powiedzmy 12V 1A
> - czy zamienić na zasilacz z większym napięciem? np 14V 1A
> - czy zamienić na zasilacz z większym natężeniem? np. 12V 1,2A

> [...]

Po pierwsze zamiana zasilacza z 1A na 1.2A. Ta wartość określa przy
jakim prądzie zasilacz odmówi współpracy. Ponadto dłuższy kabel nie
zabiera prądu z zasilacza lecz wręcz przeciwnie: jeśli kabel wnosi
straty, to prąd w nim spada a nie rośnie i nawet mniej wydajny zasilacz
nie spaliłby się.

Podniesienie napięcia zasilacza jest ryzykowne z kolei. Patrz niżej
opis. Jedynym sensownym rozwiązaniem jest lepszy kabel (o ile to on
ponosi winę) oraz/lub kondensator tłumiący zakłócenia (o ile występują one).

Sugeruję aby nie wróżyć z fusów tylko najpierw ustalić co faktycznie się
dzieje. Mierzyłeś chociaż napięcie na urządzeniu? Czy jest mniejsze niż
na początku kabla? Czy waha się ono przy pracy urządzenia? Jeśli nic się
nie dzieje to znaczy, że nie ma powodów do grzebaniu przy zasilaniu.

Może się zdarzyć, że przy długim kablu (tzn. przy zbyt dużej rezystancji
kabla) będą pojawiały się zakłócenia spowodowane zróżnicowanym poborem
prądu przez urządzenie. Bez oscyloskopu możesz nie dać rady tego
zauważyć. W takim przypadku może pomóc kondensator (gdy zasilanie jest
stałoprądowe oczywiście) na końcu kabla. Pojemność należy dobrać do
częstotliwości tych zakłóceń. Jeśli spadki napięcia są okresowe i
zauważalne na zwykłym mierniku, to można zaryzykować podniesienie
napięcia + kondensator o dużej pojemności. Jednakże ryzykujesz spaleniem
urządzenia w chwili gdy będzie ono czerpało mniejszy prąd.