Re: Pare pytan o dyski SATA

Autor: JoteR <joter_at_pf.pl>
Data: Wed 07 Apr 2010 - 19:13:14 MET DST

"gebi" napisał:

> Czy mogę wiedzieć dlaczego?

Po pierwsze - bo nie ma takiej potrzeby. Był to twór poniekąd sztuczny,
używany dla ominięcia ograniczeń MS-DOS (głupiał przy więcej niż jedna
partycjach podstawowych) oraz systemu plików FAT16 (do 2 GiB na wolumin).
Dzisiaj już takich ograniczeń nie ma, a współczesne dyski nie są jeszcze aż
tak wielkie, aby nie dało się ich sensownie ogarnąć liczbą czterech partycji
i sensownie pomyślanej struktury folderów. W dodatku - strukturę folderów
łatwiej zmienić niż układ partycji, zwłaszcza jeśli trafi się wśród nich
rozszerzona z kilkoma woluminami.
Po drugie - w razie awarii znacznie łatwiej naprawić strukturę partycji
podstawowych, niż strukturę partycji mieszanych. Tutaj bazuję głównie na
autorytecie w tej materii, Michale Kaweckim, który nieraz się na ten temat
wypowiadał na grupach windzianych. Bowiem ja działam raczej prewencyjnie -
po prostu ich nie zakładam, a jak u kogoś zobaczę - to usuwam. ;-)
Jest jeszcze kilka innych powodów, ale już bardziej subiektywnych, więc nie
będę się zagłębiał np. w zagadnienie kilku niezależnych systemów na jednym
dysku.

JoteR