Re: Długotrwałe przechowywanie danych

Autor: maX <aver_at_wywaltointeria.pl>
Data: Mon 08 Mar 2010 - 12:38:11 MET

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości
news:hn2hj5$prc$1@news.interia.pl...

> Pytanie:
> a) Gdzie go kupisz?

Dyskietkę startową z dosem? Zrobić można całkiem za darmo pod Windows XP
(nie wiem czy i nie pod Vista/7, choć wtedy to będzie być może tylko czysty
dos bez żadnych dodatkowych programików). Bedzie już miała w sobie komendy
Fdisk, Format do stworzenia partycji FAT16/32 na HDD (oczywiście HDD
tymczasowo przełączony w biosie z AHCI na IDE, albo oddzielny dysk na IDE).
Co prawda w takim dosie z dyskietki startowej XP po wpisaniu komendy ver
wypisuje że to WinxXP a nie dos, ale jest w pełni kompatybilny z dosem
5.0/6.0.
Albo skorzystać z dyskietki startowej stworzonej pod Windows 98. Ona po
komendzie ver pokazuje już wersję dosa - 7.0

> b) czy na współczesnym sprzęcie będzie działał i się nie będzie sypał

Dos? Dos działa na wszystkim. To tak prosty system że nie może się sypać
(czasem conajwyżej trzeba przełączyć jakąś opcję w biosie, vide "legacy
compatybility mode" w koprocesorach matematycznych starych Pentium 4).
Jedyny problem że program może chodzić pod czystym dosem o wiele za szybko,
ale wystarczy tymczasowo w biosie ustawić mnożnik CPU na najniższy (x6 czy
x8).
Zawsze też można kupić za grosze jakiegoś starego kompa/laptopa wraz z
Win95/Dos tylko do dosowych operacji.

> c) czy np. znajdziesz drukarkę, żeby wydrukować dane spod dosa

Pod dosem jeszcze nigdy nie drukowałem, ale jesli drukarka i płyta główna ma
port LPT, to chyba jest to do wykonania (ale tu nie wiem bo nigdy pod dosem
nie drukowałem). Pozatym sa chyba jakieś nakładki dosowe pozwalajace wysłac
strumień danych zamiast na LPT to na inny port (np. RS232) i przechwycić go
wtedy na innym komputerze.

> e) no i czy za kolejne 40 lat to wszystko nadal będzie osiągalne?

Nie uważasz że generalnie tego typu sprawy to załatwia sie wtedy jak już się
ma świadmość że dany nośnik/medium danych sie technologicznie "kończy" i
póki jest jeszcze czas to przekonwertowuje się je wtedy do innego formatu?
Raz na 5 lat to chyba długo nie zajmuje, a masz spokój na nastepne 5-10 lat.