Re: szukanie uszkodzenia

Autor: nom <nom73_at_usunto.gazeta.pl>
Data: Sun 21 Feb 2010 - 09:43:04 MET

Użytkownik "Papa5merf" <5merf@wp.pl> napisał w wiadomości
news:hlpu2u$dvk$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> milisekundy to niewielie nawet dla miernika uniwersalnego, na wyśfietlaczu
> nie zauważysz, ale miernik wychwyci wartości maksymalne bez problemu, ale
> skąd niby miały by się w zasilaczu wziąść takie piki? przecież przez żaden
> kondensator (nawet podeschnięty) by nie przeszły:O)

Nie wiem jaki masz miernik uniwersalny, ale w moim mierniku za 50zł na AC
mam najmnijeszy zakres 20V i za nic w świecie nie jestem zmierzyć oscylacji
napięcia stałego poniżej 500mV, po prostu mostek diodowy nie wyprostuje tak
niskich wartości.

Kondensator oczywiście wygładzi oscylacjie i szpilki napięcia, pod
warunkiem, że mają właściwe pojemności. :-)

Zasilacz komputerowy przetwornica impulsowa, napięcie z sieci jest
prostowane, następnie tranzystor kluczujący "szatkuje" to wyprostowane
napięcie z częstotliwością 20-30kHz, które następnie jest zmniejszane na
transformatorze do wartości 12 i 5V. Oczywiście po stronie wtórnej
dostajemny napięcie przemienne, więc trzeba to wyprostować. Po wyprostowaniu
napięcie poddaje się wygładzenie w układzie szeregowego dławika i
równoległego kondensatora. Wszystko jest ok, dopóki kondensatory mają
właściową pojemnośc, ale jak pojemność spadnie 10 krotnie, to układ
filtracyjny przestaje spełniać swoje zadanie. W warunkach domowych ciężko
sprawdzić pojemności 1000-2200uF, takie kondensatory po prostu się wymienia.
:-)