Re: 4x1GB i ma³y problem na Asus P5Q SE PLUS

Autor: Gotfryd Smolik news <smolik_at_stanpol.com.pl>
Data: Sat 06 Feb 2010 - 23:12:28 MET

On Fri, 5 Feb 2010, Rafa³ wrote:

> Czy aby na pewno?

  Aby na pewno.

> Bo je¶li 32 bitowa Winda mo¿e zaadresowaæ do 3 GB,

  Dobrze piszesz - *WINDA*.
  Ale nie znam architektury procesora, która mia³aby ograniczenie
takie, ¿e przy 32-bitowej architekturze i mo¿liwo¶ci pod³±czenia
>4GB RAM procesor uniemo¿liwia³by skorzystanie z ca³ej
pamiêci, ba, taki manewr jest mo¿liwy w zakresie komputera
poza procesorem (w kontrolerze pamiêci, sterowanym "po¶rednio").
  I niewa¿ne, czy to by³y 32-bitowe VAXy (po prostu: by³y rejestry
steruj±ce "wystaj±ce" poza architekturê), czy mamy... no w³a¶nie,
64-bitowe AMD czy Intele.

> to siê to te¿ tyczy ramdysku, który jest zwyk³ym programem.

  Nie, nie ma mowy :)
  Od kiedy driver jest "zwyk³ym programem"?

> A mo¿e siê mylê?

  Uto¿samiasz zarz±dzanie pamiêci± *wy³±cznie* z ograniczeniem
architektury systemu operacyjnego :)
  ZA£O¯EÑ tej architektury.
  Przecie¿ modu³ na poziomie j±dra mo¿e sterowaæ (m.in. kontrolerem)
*poza* zakresem tego, co wykorzystuje (i narzuca) "normalnie"
architektura OS-a.
  W Windows 32-bit taki modu³ *jest*, trzeba go aktywowaæ.
  Na czym polega konstrukcja? - ano na tym, ¿e zamapowanej "poza
zakresem obs³ugi" pamiêci nie mo¿na *dowolnie* wykorzystaæ,
w szczególno¶ci "normalne" funkcje systemowe jej nie obs³u¿±.

> Je¶li tak, to proszê o nazwê programu ramdysku, który wykorzysta
> pamiêæ, t± powy¿ej 3 GB

  Aktualnie mam za³adowany Gavotte Ramdisk, link z opisem:
http://forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=77586
(jest tego wiêcej, ale akurat ten siê znalaz³ na górnej pozycji
gugla :))
  Byæ mo¿e to jest jedyny darmowy (bo komercyjnych parê widzia³em).

pzdr, Gotfryd